<![CDATA[]]>

Så kollar du kunden

Gustaf Brickman

Publicerades: 14 november, 2011

När tiderna är skakiga ökar andelen kunder som inte betalar – och du har inte råd med uteblivna betalningar. Så här kollar du i förväg upp vilka du gör affär med.

I dåliga tider är uteblivna betalningar en av de vanligaste problemen hos småföretagare, visar en undersökning från Företagarna som publicerades under lågkonjunkturen 2008. Nu är frågan aktuell på nytt när ekonomin är skakig.

Och faktum är att en utebliven betalning kan kosta mer än du tror. Ett räkneexempel får illustrera hur mycket:

  • Om du har marginaler på 20 procent och går miste om en betalning på 40 000 kr, innebär det en förlust på 32 000 kr. För att få igen de 32 000 kronorna måste du sälja för 160 000 kr till (20 % x 160 000 = 32 000 kr). En utebliven betalning kan med andra ord ta lång tid att väga upp.

Genom en tidig kontroll slipper du lägga en massa tid på kunder som du i slutändan inte vill göra affärer med. Men vad är det då du ska kolla upp?

– När vi gör våra bedömningar tittar vi på flera faktorer, bland annat när företaget bildades, hur ekonomin ser ut och om det finns betalningsanmärkningar på antingen företaget i sig eller på styrelsemedlemmarna. Sedan får företaget en rating mellan ett och fem, och vi sätter också en gräns för hur stor kredit vi tycker att det är tryggt att ge till företaget, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC.

För att få ett bra beslutsunderlag kan du vända dig till ett kreditupplysningsföretag. Men det finns också mycket du kan kolla upp själv genom att ringa direkt till källorna. Kronofogden och Skatteverket kan svara på många frågor kring företagets ekonomi, och det är helt gratis.

Mycket information kan man också få gratis på nätet, där webbplatser som allabolag.se har en hel del information om Sveriges bolag:

– Oavsett hur du gör är det en billig försäkring att kolla upp sina kunder i förväg. För ett producerande företag med låga marginaler kan det ofta vara en katastrof att inte få betalt, säger Roland Sigbladh.

En stor kreditupplysning hos UC kostar 150 kr. Småföretagare kan köpa ett mindre paket som bara ger ett ja eller ett nej. För 750 kr får du 25 upplysningar. Hos ett annat kreditupplysningsföretag, Soliditet, kostar en stor upplysning 265 kr, och även där får du rabatt när du beställer flera upplysningar på samma gång. 

Texten är ett utdrag ur ett 4-sidigt reportage om hur du blir betalsmart och snabbt får in dina pengar i Driva Eget nr 3/2011.