FörsäljningSamåkning, billigare och snabbare tillgång till produkter, mer unika reseupplevelser – delningsekonomin gör succé och omsätter enorma pengar. Nu kommer nästa steg: arméer av superfans. Så här hakar du på!

”Peer armies” kallar analysföretaget Trendwatching det. Det vill säga nätverk av lojala kunder som bidrar med sina kunskap eller resurser för att hjälpa ett varumärke.
– Fördelarna är tydliga på båda sidor. För leverantörerna, fler kunder. För kunderna, enklare åtkomst, fler valmöjligheter och ökat förtroende, skriver Trendwatching.

->Varsågod! Ladda ner vår Driva Företag-bok helt gratis!

Ett exempel är boendeuthyrarsajten Airbnbs kampanj ”Journeys”, där kunderna erbjöds färdiga skräddarsydda resor runt San Francisco med befintliga användare som frivilliga guider. Varumärkets attraktionskraft stärktes, kunderna fick en unik upplevelse och användarna fick vara experter. Alla vann!

Ett liknande initiativ var flygbolaget KLMs ”Layover with a local”. Där resenärer matchades ihop med Amsterdam-bor via en speciell app. KLM betalade för kollektivresor och första rundan drycker.
– Det avgörande är att skapa ett ömsesidigt förhållande, där belöningarna (pengar, status, en chans att visa kompetens och göra gott …) för fotfolket är lika viktiga som fördelarna för kunderna, skriver Trendwatching.

Att nå ut med information kan också vara ett mål. I Bryssel satte den lokala turistorganisationen upp virtuella telefonkiosker som livesände på nätet. Hugade besökare kunde sedan ringa upp och ställa frågor till dem som passerade – och svarade. Chevrolet i Brasilien kopplade ihop potentiella kunder med redan frälsta ägare via WhatsApp.
– För kunderna: ärligare och mer autentisk information. För ”kamratarmén” statusen i att vara expert, konstaterar Trendwatching.

Eller så kan det användas för att förbättra produkten. En hotellkedja lanserade ett ”Mystery Inspector program”, där de bjöd in gäster att vara kvalitetsinspektörer och berätta om sina upplevelser mot en gratis övernattning.

Sugen på att haka på?
Utgå från vilka som är dina superfans. Brainstorma sedan om hur de kan samarbeta med ditt varumärke på ett mer meningsfullt sätt. Vad kan de erbjuda ditt företag – och vad kan du erbjuda dem som en belöning?

Det kan vara så enkelt som att tillhandahålla en plattform för att hjälpa användare att visa upp sina färdigheter, ekonomisk ersättning eller rabatter på produkter.

Tänk på att det tar tid, ledarskap och engagemang för att aktivera superfans. Du behöver ha en bra plattform och möjlighet att besvara frågor. Men det bygger ditt varumärke.

Läs också:
Driva Eget, DEG, Fraktmetod, Erik Wallin, Baghitch

Gör som Erik – haka på delningstrenden

Den nya delningsekonomin – att hyra, låna, dela eller byta varor och tjänster med varandra – är hetare än någonsin. Gör som Erik Wallin i Stockholm, som med sitt företag Bag Hitch vill utnyttja alla halvtomma bilar på vägarna – och haka på trenden.

Läs också:
driva-foretag

Varsågod! Ladda ner din Driva Företag-bok helt gratis!

Äntligen är den klar, årets upplaga av Driva Företag-boken. Ladda ner den direkt, så har du massor av bra tips och fakta om ditt företagande direkt i din telefon, läsplatta eller dator.