Vilken färg är din kund. Foto: Getty Images

Röd, gul, blå eller grön – Vilken färg har din knasiga kund?

Ebba Arnborg

Publicerades: 22 januari, 2018

Det är lätt att tro att alla är som en själv, men att inse att det inte är så och lära sig utnyttja kraften i olikheter kan skapa bättre relationer, nöjdare kunder – och mer sälj.

Missförstånd och konflikter uppstår ofta för att vi tolkar andras beteende utifrån hur vi själva skulle ha gjort – och ger andra det vi själva allra helst vill ha – istället för att inse att vi alla är olika. Det menar Annika R Malmberg, aktuell med boken Make it work – en guide till fungerande relationer.Annika-820-medres3

– Hur mycket bättre hade det inte varit att istället ägna en stund åt att ta reda på vem det är du har att göra med och fundera ut vad den personen allra helst vill ha av dig, säger hon.

För att göra våra olikheter lättare att greppa kan man, enligt Annika, dela in personer i fyra färger, där eldröd är mål- och resultatinriktad, havsblå analytisk och noggrann, solgul spontan och kreativ och skogsgrön inkännande och vänlig.

– Självklart har alla människor alla färger inom sig, men vi har olika mycket av dem och därför olika lätt att använda dem, säger hon.

Det här kan du använda till din fördel i ditt företag, genom att bete dig på olika sätt mot kunder utifrån deras färg.

– Lär man butikssäljare att snabbt märka vilken färg en kund har och anpassa sig efter det ser man en direkt och klar ökning av försäljningen. Det är inte alls lika framgångsrikt att vara på samma sätt mot alla.

Är till exempel din kund eldröd gäller det att vara rak och tydlig. Men är kunden skogsgrön bör du göra tvärtom, de gillar inte konflikter. Eldröda och havsblå personer är ofta mer business medan en solgul eller skogsgrön person gärna vill prata om sig själv och sin familj.

– Att försöka lätta upp stämningen med en eldröd eller havsblå person är helt fel. En eldröd blir bara aggressiv av frågor som ”Hur var julen?”. De vill veta vad du vill – sen kan du fråga om julen. Men gör du på det sättet med en solgul eller skogsgrön person undrar de vad som är fel.

Hur vet man då vilken färg ens kund har?

Du kan fylla i vårt test här och få svar . Som komplement kan du spana in hur de mejlar:

  • Skogsgrön – skriver personliga, vänliga, sociala och långa mejl.
  • Solgul – använder ofta utropstecken, smileys, figurer, och glömmer ofta bifoga filer.
  • Havsblå – är alltid korrekta, har tydliga ämnesrader, rubriker och punkter och bifogar fördjupningsmaterial. Inga ”puss och kram” eller ”varma hälsningar”. Kan misstolkas som sura.
  • Eldröd – skriver kortast möjligt. Även om du själv skrivit jättelångt och trevligt. Inte heller de är sura.

Charma kunden – och säljer mer, om din kund är…

  • Eldröd – Var rapp och effektiv, agera snabbt. Har du inget rakt svar på en fråga så börja inte förklara dig utan ge besked när du kommer att ha det. Var tydlig med vad de exakt tjänar på att göra affärer med dig.
  • Havsblå – Referera till dem och deras kunskap och erfarenhet och fråga vad de tycker om dina tjänster. Men skicka alltid frågor i förväg, de ogillar allt som är spontant.
  • Solgul – Vill få glänsa och bli vipade och höra att de är bra kunder. De vill prata och mår bra av det – men samtidigt måste du få in dina säljargument. Börja med att säga att du är nyfiken på hur de har det men att du bara ska börja med att snabbt lägga fram dina punkter.
  • Skogsgrön – Berätta att du tänkt på dem och deras verksamhet och har en idé. Du kan behöva hjälpa dem bestämma sig och ge raka rekommendationer till vad de ska köpa.