FörsäljningAlla hjärtans dag innebär ökad försäljning för många företagare, både på nätet och i butik. De senaste 5 åren har antalet sökningar på ”alla hjärtans dag present”  har ökat kraftigt. 

Antalet personer som är intresserade av att handla något till nära och kära på alla hjärtans dag har ökat med cirka 43 procent de senaste 5 åren. Det visar en genomgång av sökresultat som e-handelsbolaget Cuponation låtit göra.

Sökvolymen för begreppet ”alla hjärtans dag present” i februari år 2010 var 31 000 och 2015 låg den på 44 250 samma månad.

Läs mer: 5 sätt att få kunden att köpa mer 

– Alla hjärtans dag är inte en av de största försäljningsdagarna inom e-handeln, men effekten den har på försäljningen i februari är väldigt direkt och imponerande, säger Mads Bukholt, Mangaging Director Nordics på CupoNation.

Enligt en rapport från Svensk handel är alla hjärtans dag den högtid som, för handeln, har ökat mest i betydelse de senaste åren. Nästan 50 procent av dagligvaruhandlarna anser dessutom att det är en viktig dag för handel.

Här får du råd om hur du säljer mer i din webbshop av Driva Egets webbexpert: Så lyckas du sälja mer i din webbshop

Eller läs om hur Peo Olsson lyckades bygga upp en miljonaffär på nätet