FörsäljningRelationsmarknadsföring är att skapa långvariga kunder som på lång sikt ska ge lönsamhet. Nätverksexperten Sophia Sundberg är proffs på hur du gör. Här i webb-tv lär hon dig grunderna på bara 3,5 minuter.

Som småföretagare har du ofta varken pengar eller lust att marknadsföra dig med traditionell reklam. Då är det både bättre och billigare att satsa på relationsmarknadsföring, som helt enkelt går ut på att skapa långvariga relationer.

Här i webb-tv förklarar nätverksproffset Sophia Sundberg hur du går tillväga. Ett tips är att ha en presentation av dig och ditt företag redo att använda – vid alla tidpunkter.

- När du då står där i skarpt läge med personen du har sökt i så lång tid gäller det att vara beredd på vad du ska säga. Inte fastna i vädret eller Thailandsresan, utan fokusera på din kundnytta och vad som gör dig unik, säger hon.

Ett annat knep är att vara hjälpsam. Hjälper du en person med någonting, till exempel kontakter, väcks tacksamhet hos den personen – som då vill hjälpa dig tillbaka.

- Hur tar man reda på om man kan hjälpa någon? Man frågar! säger Sophia Sundberg.

Klicka på pilen så startar webbklippet.

Här kan du läsa om en annan typ av marknadsföring: gerillamarknadsföring.