FörsäljningSveriges handlare förlorar stora pengar på att de inte vet när de stora invandrargrupper storhandlar. När 400 000 muslimer i september avslutar ramadan med en tredagarsfest kan handlarna sälja för tusentals kronor extra till varje familj.

Svensk Handel uppmuntrar handeln att bli bättre på att tillvarata de högtider som firas.

- Det finns stora pengar att tjäna för de handlare som lär sig ta tillvara på de olika högtiderna, säger Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel.

Fredagen den 21 augusti startade den muslimska fastemånaden ramadan. När den avslutas firas det med en tredagarsfesteb id al-fitr. Men ramadan är bara en av många högtider som ger klirr i kassan.

Hela 27 olika former av nyår vid olika tillfällen under år. För de handlare som är med på tåget finns stora pengar att tjäna.

Svensk Hansdels färska rapport visar att konsumtionen av mat, kläder, smycken, hemelektronik, leksaker och smink går upp vid högtider som eid al-fitr och persiskt, kinesiskt eller thailändskt nyår.
Efter en lång fastan börjar landets 400 muslimer att storhandla – de anordnar stora fester och köper presenter.

Svensk Handels studie visar att en muslimsk familj ökar sin matkonsumtion med drygt 6 000 kr under ramadan jämfört med en vanlig månad. Det är alltså snart högsäsong för delikatesser i områden där det bor många muslimer.

Leksakshandeln kan också sälja mer den närmaste tiden. Presentkontor för en familj kan öka med 4 000 kr.
Svensk Handel har nu satsat på att ge handlarna mer hjälp med hur de ska marknadsföra sig inför alla mångkulturella högtider och har gett ut en mångkulturell almanacka.

Läs mer i denna rapport som ger en bra bild av invandrarnas konsumtion, köpvanor och åsikter om handeln.