<![CDATA[]]>

Prissättning och prisdumpning – så hanterar du det

Cecilia Ingvarsdotter

Uppdaterades: 1 november, 2023
Publicerades: 22 mars, 2016

Att sätta rätt pris, hålla det när konkurrenterna sänker och våga höja det, är frågor som många småföretagare brottas med. Läs säljexperten Ulla-Lisa Thordéns bästa råd.

1. Hitta din nisch, visa att du är unik – för det är du

– För det första gäller det att hitta sin nisch. Vad gör ditt erbjudande unikt? Har du en tjänst så är du garanterat unik utförare av den tjänsten tack vare din personlighet. Visa de starka värdena av tjänsten, din kompetens, utbildning och erfarenhet – och passionen. Har du en produkt så kan du göra paket, vilket är ett vanligt och smart sätt, säger Ulla-Lisa Thordén.

2. Tänk efter innan du väljer leverantör

När du väljer leverantör – ta reda på vilka andra som också säljer deras produkter. Hur många och stora konkurrenter har du? Hur viktig kommer du att vara för leverantören? Att bunkra upp ett stort lager är dyrt och riskabelt. Se till att ha ett tydligt kontrakt där du radar upp vilka förutsättningar som krävs för att du ska lyckas sälja produkterna.
Förhandla stenhårt om priset om det sker en förändring eller om leverantören bryter de överenskommelser ni har. I slutändan handlar det om din egen lön. Se till att du har allt skriftligt!

3. Visa kunden vem som står bakom företaget

– Vare sig du har en produkt eller en tjänst: Visa dig! Det skapar trovärdighet och ger möjlighet till en personlig relation till dina kunder. Berätta varför du startade företaget och hur driver du det. Ta ordentliga bilder på alla personer som på något vis arbetar med företaget – skapa en story.

Läs mer: De här företagarna bryter mot lagen – är du en av dem?

4. Förklara ditt pris

– Förklara vad det är kunden får för priset, det måste vara tydligt! Värdet av tjänsten och produkten måste kännas högre än priset. Folk kommer alltid att jämföra var det är billigast. Säljer du generiska produkter så vill kunden ha det billigaste men så fort vi erbjuds något mer omvärderar vi. Kan du till exempel erbjuda telefontid för hjälp om kunden får problem? Förklara också varför du säljer just de produkter eller tjänster som du gör. Det stärker både ditt och din leverantörs varumärke – det blir bra reklam för er.

5. Våga skryta

Var tydlig med varför du är unik. Våga ”skryta” (fakta är inte skryt) – det är vi väldigt dåliga på i Sverige.

6. Ge det lilla extra

Alla gillar omtanke. Det gäller att få in kunderna hos dig med små knep, extra produkter eller tjänster. Det skiljer dig från mängden. Det gäller att satsa på hur du skyltar med dina produkter eller tjänster, vare sig det är webb eller fysisk butik. Locka kunder med ”happy hour” när det annars är tomt i butiken eller erbjud tio procent på utgående varor. Lägg ett personlig kort med tack i leveransen – och erbjud rabatt på nästa köp…