FörsäljningHänder det att du vecklar in dig i för snåriga beskrivningar av din affärsidé? Att sälja in dig själv handlar inte bara om att prata om ditt företag utan om värdet du levererar till kunderna. Lär dig hur du gör av pitchexperten. 

Det är en konst att berätta om sig själv på ett intresseväckande, konkret och tydligt sätt.

Men det är viktigt att du lär dig, menar Lina Horndahl som driver företaget ProPitch, där hon hjälper småföretagare attrahera kunder genom att bli bättre på att presentera och sälja in sina idéer.

– Att man har en bra produkt spelar ingen roll om man inte kan kommunicera det, säger hon.

Läs mer: Sätt rätt pris på dina tjänster – och höj det

En vanlig fälla, menar Lina Horndahl, är att bara beskriva ditt företag, din produkt eller din tjänst. I stället ska du berätta om värdet och resultatet av det du gör för kunden.

– Gör du hemsidor så fokusera på hur det kan höja ett företags försäljning eller ge fler nöjda kunder snarare än att de bara är snygga.

Hon upplever att många har Jantelagen inpräntad i sig och inte vill skryta om det de gör. Men du måste våga berätta – ingen annan kommer att göra det åt dig.

– Släng Jante i väggen! Våga visa vem du är och var stolt över det!

Ett knep för att slippa skryta är att använda andras ord, som nöjda kunders och samarbetspartner, och att berätta om framgångsrika uppdrag du har haft.
Är du mäklare kan du berätta om bostäder du sålt framgångsrikt, vad du gjorde och vad kunden sa. Fokusera också på ditt engagemang och varför du gillar att hjälpa dina kunder.

– Kan du beskriva det du gör med passion så framstår du som förtroendeingivande och framstående, säger Lina Horndahl.

Läs mer: 5 sätt att få kunden att köpa mer 

Göm heller inte din personlighet. Ofta är det den som gör dig unik, speciellt om du är konsult.
Lina Horndahl påpekar att kända profiler ofta har lika bra produkter som andra men det man köper är deras framtoning.

– Även om du har ett företag så är det dig som person man gör affärer med, menar hon.

En annan vanlig fälla är ditt kroppsspråk och tonläge:

– Ofta förminskar vi oss själva rent fysiskt när vi tycker något är jobbigt.
Men om du säckar, mumlar eller suckar kanske personen som lyssnar tror att du inte är motiverad att göra ett bra jobb, säger Lina Horndahl.

En dålig pitch kan göra att den du pratar med inte förstår dig eller inte orkar lyssna.
Det är lika farligt i ett säljmöte som på ett mingel – eller hemma hos vänner som du aldrig tror kommer att handla av dig. Du vet ju inte vilka de känner.

– Om andra inte förstår vad du gör eller inte uppfattar vilken potential du har kan du missa många möjligheter som väntar runt hörnet, säger Lina Horndahl.

Glöm inte att beskriva vilka dina kunder är så att den som lyssnar kan tipsa om dig eller känna sig träffad själv.

– Tro på dina styrkor och beskriv dem på ett positivt sätt!

Vanliga säljmisstag

Här är de fyra vanligaste misstagen som småföretagare gör när de säljer in sig själva, menar pitchexperten Lina Horndahl.

  • Du blir för teknisk och detaljerad. En bra pitch använder inte för svåra ord och lämnar utrymme för följdfrågor.
  • Du lyssnar inte innan du börjar prata. Då blir det svårt att anpassa språk och exempel till den du pratar med.
  • Du tror att du kan improvisera. Men för att bli bra måste vi öva. Skriv ner minst två versioner av din pitch som du kan använda i olika situationer och träna på vänner och framför spegeln.
  • Du glömmer det som inte sägs – kroppsspråk och tonläge.

Läs mer: Vanligaste misstaget när du planerar