FörsäljningAnnonsering är inte automatiskt det bästa sättet att nå nya kunder. På knappt tre år har företaget Superfront ökat sitt resultat med 500 procent – utan att lägga en krona på traditionell marknadsföring.

Vad som från början var en nödvändighet, visade sig bli en framgångsrik satsning. När Monica och Mick Born samt Sander Aarts startade företaget Superfront 2013 hade de inte råd att annonsera. De trodde stenhårt på affärsidén, som Mick och Monica fått drygt ett år tidigare: egendesignade och specialtillverkade luckor, handtag, sidor, toppar och ben för Ikeas största förvaringsserier. Men hur skulle de marknadsföra den?
– Vi visste ju att ett attraktivt bildmaterial skulle öka våra chanser att komma med i magasin och sociala medier, så vi satsade på att få fram riktigt snygga bilder, säger Monica, en av grundarna.

Både hon och maken Mick kommer från reklambranschen och vet hur viktigt – och svårt – det är att sticka ut i bruset. De hade en idé om miljön de ville fotografera produkterna i och gav sig inte förrän de hittat den. Rekvisitan plockade de med sig hemifrån.

Mycket tid lades ner på att formulera pressreleaserna som skulle gå ut till de redaktörer, journalister och bloggare som man ville nå. Nästa steg blev att fixa en lanseringsfest, också den ett sätt att marknadsföra då okända Superfront.
– I början gjorde vi allt själva. Det var tufft, särskilt som vi hade småbarn.

Men arbetsinsatsen betalade sig med råge. Superfront uppmärksammades i såväl svenska som internationella tidningar. Tunga inredningsbloggare skrev om deras produkter och försäljningssiffrorna steg. I dag har företaget tio heltidsanställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner 2013 till 31 miljoner förra året, resultatet från 122 000 till cirka sex miljoner under motsvarande tid.

Och intresset har inte svalnat. Superfront har synts i norsk, fransk och tysk tv. Jättar som The Sunday Times och Financial Times har skrivit om produkterna och företaget. Ändå har man inte bearbetat utländsk media nämnvärt.
– De har hört av sig själva, förmodligen för att de snappat upp oss via bloggar och sociala medier. Vi får ju draghjälp av våra fans som delar det vi gör. Men den främsta anledningen är att vi har en attraktiv produkt. Har du inte det, kan ingen marknadsföringskampanj i världen rädda den.

Sociala medier är viktiga i dag. De ger exponering, men är också ett sätt att bygga en relation med kunderna.
– Vi kan visa att vi faktiskt bryr oss om våra kunder, till exempel genom att svara på frågor. När vi ser frågorna får vi också en uppfattning om vad vi eventuellt måste vara tydligare med i vår kommunikation. Dessutom får vi som sagt ofta hjälp med marknadsföringen av våra fans. Det kan du aldrig uppnå med en traditionell annons.

Men det betyder inte att Facebook, Instagram, Twitter med flera är frälsningen för allt och alla. Sociala medier fungerar extra bra för produkter som folk verkligen vill läsa om. I Superfronts fall handlar det om design och inredning som är ett fritidsintresse för många.

Men de här kanalerna är förmodligen inte lika bra om du säljer exempelvis kopiatorer. Det är inte heller självklart att vara närvarande precis överallt när det gäller sociala medier. Ju fler kanaler du har, desto mer måste du underhålla. Det är alltså bättre att ha några kanaler som du har tid att ta hand om, än flera som du sköter halvdant.

Avigsidan med sociala medier är att negativa åsikter sprids snabbt och okontrollerat som en präriebrand. Här gäller det att ha en beredskap för hur man hanterar det.
– Det är bara att acceptera att människor tycker olika om design. Men om du valt att synas på sociala medier, måste du vara på tårna hela tiden. Det gäller att svara blixtsnabbt, ärligt och transparent om en kund till exempel är besviken på grund av en sen leverans. Då kan du inte vänta i ett dygn. Det skulle vara förödande i längden.

Mässor är ett annat sätt att visa upp sina produkter. Eftersom Superfront inte arbetar med återförsäljare i nuläget, har man valt bort även dem – trots att många mässor även välkomnar allmänheten.
– Det rör sig bara om ett par dagar, och då blir det ett dyrt sätt att nå slutkunderna. Vi har ungefär 4 000 besökare varje dag på vår hemsida, så det är en mer kostnads­effektiv monter som vi hellre utvecklar.

Att Superfront blivit så framgångsrikt utan traditionell marknadsföring, betyder inte att man valt bort det för alltid. Enligt Monica Born kan annonsering bli aktuellt framöver. Hon tror också det är möjligt att Superfront hade sålt ännu mer om de i början hade haft pengar att annonsera för.
– Å andra sidan har vi vuxit i en sund takt och kunnat fokusera på snygga och bra produkter, vilket är vår styrka. Produktutveckling är nog så viktigt som marknadsföring.

Och nu då? Media kittlas av nyheter, men väletablerade företag är inte riktigt lika heta. Hur närmar man sig media och bloggare när man är känd?
– Vi hör inte av oss stup i kvarten, utan bara när vi har en nyhet att komma med. Bilderna håller fortfarande hög kvalitet, men de går inte att ladda ner från hemsidan om man inte först kontaktat oss. På så sätt har vi lite koll på vilka som är intresserade och så får vi en chans att skapa en relation. Det är också viktigt, avslutar Monica.

6 tips för att nå ut gratis

  1. Snåla inte på bilderna
    Satsa på ett annorlunda bildmaterial som håller hög kvalitet. Då bidrar du till en bättre blogg och ett bättre magasin – och på så vis ökar chansen att du kommer med.
  2. Skapa eget uttryck
    Fundera på hur du kan du sticka ut i bruset. Imitera inte andra, utan hitta ett eget uttryck både när det gäller design och marknadsföring.
  3. Skriv för mottagaren
    Bloggar och magasin har olika inriktningar. Fundera över hur du kan prata på ett relevant sätt om ditt varumärke på respektive blogg och magasin. Berätta om något som deras läsare och följare kan tänkas vilja veta – inte vad du vill berätta.
  4. Säg något smart!
    Fundera på citaten i din pressrelease. Är de spännande, utmanar de konventioner, sätter du din produkt i ett nytt och spännande sammanhang? Se till att du bidrar med något intressant för andra att berätta vidare.
  5. Tjata aldrig
    Hör av dig bara när du har något att berätta, annars riskerar du att devalvera ditt varumärke. Och tjata aldrig! Ett nej är ett nej – den här gången.
  6. Svara snabbt på webben
    Var snabb om du väljer att synas i sociala medier. Svara blixtsnabbt, ärligt och transparent!

AV KERSTIN SUNDMARK