FörsäljningBig data-experterna Rocket Fuel har genomfört en studie kring hur design påverkar annonskampanjer online och vissa saker verkar ge mer positiv effekt än andra.

– Det är intressant att titta på designens roll i olika annonskampanjer. Att använda artificiell intelligens för att visa rätt annons till rätt person är bara en del av ekvationen. Det finns många andra faktorer som påverkar annonsens genomslagskraft, så som bakgrundsfärg eller placering av logotyper, säger Magnus Johansson nordenchef för Rocket Fuel.

Det verkar inte finnas något samband mellan design som ökar konverteringar och klickfrekvenser och vice versa. Det man kunde se var att bakgrundsfärger, animeringar, ansikten, bilder på produkten och logotyper påverkar kampanjers genomslag i alla branscher.

Röd bakgrundsfärg ökade till exempel konverteringsgraden i genomsnitt med 31 procent i alla branscher medan grå bakgrundsfärg istället försämrade konverteringsgraden med genomsnitt 8 procent.

Annonser med mänskliga ansikten hade i genomsnitt en konverteringsgrad som var 4 procent högre än annonser utan människor. Hade annonsen däremot en logotyp i det nedre vänstra hörnet av annonsen (i motsats till någon annan plats) hade den i genomsnitt 81 procent högre konverteringsgrad.

Hur besökare reagerar på annonser beror också på innehåll och budskap och det varierar självklart mellan olika branscher.

För restaurangbranschen hade till exempel extra-erbjudanden som ”ät för två betala för en”, 284 procent högre konverteringsgrad än annonser som bara erbjöd rabatterade priser eller lockade med tävlingar.