FörsäljningABS Wheels tog tredje pris i Driva Egets David mot Goliat-tävling 2016. Grundaren Andie Lahdo har satsat hårt på webbutiken. Tack var det har de kunnat omsätta 84 miljoner på fyra år. Nu delar de med sig av tio enkla knep för hur du kan lyckas också.

 1. Använd billiga knep: Idag har alla företagare en hemsida och de som inte har en hemsida bör skaffa en. Det kostar några tusenlappar men du syns online. När man väl syns på nätet så ska man också se till att ha en anpassad design som passar in för just dina kunder. Vi har bland annat använt  verktyget Mouseflow som hjälper oss oerhört mycket. Det kollar vad dina kunder klickar på samt visar dig vilka sidor de besöker mest. Genom att lära dig av informationen som verktyget ger så kan du anpassa sidan efter dina kunders behov.

2. Använt bra metoder för att synas organiskt: Ha tålamod och jobba effektivt med din hemsidas text. I vårt fall anlitade vi en copywriter som skrev om hela sajten och fick den mer “säljande”.

3. Spionera billigt: Använd webbtjänsten Semrush och ta en titt på dina konkurrenter, hur syns de? Hur mycket spenderar de på Google Adwords? Vilka ord använder dom?

4. Skapa något gratis som hjälper dina kunder: I vårt fall gjorde vi en däckkalkylator som räknar ut olika däckmått. Kalkylatorn utvecklade vi för några tusenlappar och den används idag av tusentals personer.

5. Skaffa omdömen och var inte rädd: Kunskap är makt. Se till att samla på dig omdömen från alla dina kunder. Var inte rädd och be om att få ett omdöme. Publicera det gärna på din sida. Det kräver inga specialistkunskaper. Har du inga kunder så kan du alltid börja med att leta efter samarbeten.

6. Övervaka vad som sägs om ditt företag: Med programmet Mention kan du få mailnotiser så fort någon nämner ditt företag. Programmet hjälper dig att bevaka din sida. Google har en kostnadsfri variant som heter Google Alerts. Signa upp företaget på den om du inte vill spendera pengar.

7. Kommentera och besök artiklar i din nisch: Kostar ingenting men kräver lite tid. Kommentera och gör dig hörd bland bloggare.

8. Nyhetsbrev + E-post: Lika viktigt som olja till bilen. Hör du inte av dig till dina kunder ofta så glömmer de bort dig. Vi brukar exempelvis maila ut gratis tips inför varje däcksäsong.

9. Gör marknadsundersökningar som du sen delar med dig av: Lägg ut en marknadsundersökning på Facebook där man vinner x antal biobiljetter om man svarar på 10 frågor. Undersökningen kan du sen använta i marknadsföringssyfte.

10. Viktigast av allt, lyssna på kunden: Kunden är ditt levebröd och utan kunden är du ingenting. Lyssna alltid på dina kunder och hjälp dem med deras problem. En nöjd och glad kund återkommer alltid.