<![CDATA[Butiker blir showrooms.
Foto: Getty Images]]>

Snart blir butiken showroom

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 14 december, 2017

Ska dagens fysiska butiker bli showrooms snarare än köpställen? Gallerian i Skärholmen tar ett steg i den riktningen inför julhandeln.

Skärholmen Centrum, SKHLM, i södra Stockholm. nischar sig som första galleria i världen nu som showcase. Här är tanken att man som e-handelskonsument ska kunna klämma och känna på varorna som man sedan handlar på webben.

I-shop-mall kallar man det 2 700 kvadratmeter stora konceptet, som öppnar lagom till julhandeln. Skillnaden mellan dessa och andra ”vanliga” butiker i gallerian är att man drar ner på såväl ytor som personal. Vissa butiker kommer vara helt obemannade.

– Det här är ett steg mot framtiden där e-handel och fysisk handel växer samman. Det är omnikanal-handel på riktigt. I-ShopMall har ett attraktivt koncept som kopplar samman e-handel med fysiska kunder och vice versa på ett mycket smart sätt. I-ShopMall passar väl in i vår vision med förnyelsen av Skärholmen centrum – att skapa en ny urban stadskärna för södra Stockholm, säger Carl Strufve, ansvarig för Grosvenor Europes verksamhet i Sverige. Grosvenor äger gallerian.

Man kan tolka det här som att det nu är kört för den fysiska butiken. Särskilt som E-barometern för andra kvartalet 2017 visar att e-handeln nått en brytpunkt där man för första gången driver all tillväxt i sällanköpshandeln.

– Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanal-strategi kommer att bli omsprungna, säger Postnords analytiker Carin Blom.

Samtidigt visar satsningen på SKHLM att kunderna vill kunna klämma och känna på varorna, eller brick & click, som det kallas på engelska. Att bara titta på en skärm räcker inte självklart för alla. Och med en åtminstone ofta upplevd tidsbrist och sänkt tålamod för att vänta på saker, har de fysiska butikerna en enorm fördel just med tanke på att man får varan direkt. Man slipper dessutom oroa sig för olika transportsföretags eventuella tillkortakommanden.

Cityindex, som beskriver omsättningsutvecklingen för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor, visar att detaljhandeln totalt växte med 3,7 procent under förra året. I stadskärnorna växte den inte fullt så mycket, utan med 2,7 procent. Men det visar trots allt att omsättningen fortsätter att växa i stadskärnorna också.

Nu gäller det för de fysiska butikerna att ta vara på sina fördelar på bästa sätt, genom att öka sin närvaro på nätet och även de ta klivet till omnikanal-handel på allvar.