FörsäljningLär dig att hinna med att sälja. Prioritera försäljning. Förklara hur kunden kan få det bättre genom at köpa av dig. Häng med från början i Driva Egets säljskola.

- Jag är ingen säljare, säger en del småföretagare. Andra säger att de inte behöver sälja.

Det är fel. Alla småföretagare måste sälja på ett eller annat sätt – sina produkter, sina tjänster och sig själva.

Därför har Driva Eget startat en säljskola, som i princip berör alla våra läsare. Den pågår i alla Driva Egets sex nummer under 2011, och avslutas med examen i decembernumret.

Säljcoachen, föreläsaren och författaren Max Söderpalm startade i årets första nummer med en lektion om hur du får tid att sälja och hur du ska strukturera säljarbetet. Det numret finns nu ute till försäljning.

I numret som prenumeranterna får den 15 april handlar säljskolan om vad som är bäst – sälja själv, anställa säljare eller anlita säljbolag. Och om hur man ska coacha en säljare.

Ett av Max Söderpalm huvudbudskap är att man ska prioritera försäljning och lära sig att verkligen hinna sälja. Här är sju bra andra säljråd från honom:

1 Gör något du är nöjd med inom försäljning varje dag.

2 Le när du pratar med kunder, även i telefon. Det hörs!

3 Våga fortsätta förklara även om kunden låter skeptisk i början.

4 Träna dig på positivt tänkande, genom att till exempel läsa böcker i ämnet.

5 Avsätt tid på förmiddagarna för försäljning.

6 Om du säljer via telefon eller bokar möten: Skriv ett manus för vad du ska säga.

7 Om du säljer via kundmöten: Skriv en tydlig disposition så att dina möten handlar om det du vill.