FörsäljningBra service kan vara faktorn som får kunderna att handla av dig i stället för av storföretagen. Småföretagaren Jennifer Lind, som driver städfirman Städsällskapet, ger sina bästa servicetips.

Att ge kunden det där ”lilla extra” är avgörande om man är en mindre spelare. Liksom att ha regelbunden kontakt och verkligen lyssna på kunderna. Det menar Jennifer Lind, som driver städbolaget Städsällskapet och sitter i styrelsen för Småföretagarnas Riksförbund.

- För mig som har engelska rötter så är service otroligt viktigt – nummer ett i min organisation!, säger hon.

Hon tror att småföretagare har ännu lättare att använda service som konkurrensfördel. Man har en snabbare kommunikation och det är lättare att fånga upp klagomål. Det är också så man kan utveckla sin service genom att erbjuda olika lösningar efter vad kunden önskar:

– Man är mån om att hela tiden tänka nytt eftersom man är utsatt för tuff konkurrens, säger Jennifer.

En vanlig fälla, menar hon, är att ta en kund för given och sluta höra av sig:

– Sen kommer det in en ny kontaktperson som man kanske missar och då är risken att man blir utkonkurrerad.

Hon rekommenderar därför att regelbundet kontakta sina kunder för att visa att man finns och att man bryr sig om kunden.

Jennifer Lind tipsar – 5 tips för bättre service:

  • Var lyhörd och lyssna in vad kunden har för behov.
  • Fortsätt att utbilda dig och utvecklas som ledare. Då inspirerar du dina anställda att förstå och vilja ge bra service.
  • Var kritisk och fråga dig själv hur din verksamhet kan bli ännu bättre på service.
  • Granska de företag som har riktigt bra service. Hur gör de? Använd dem som förebilder – men hitta samtidigt ditt eget sätt.
  • Våga göra de förändringar i verksamheten som visar att ni hela tiden utvecklas och har höga ambitioner.