FörsäljningDriva Egets läsare, signaturen P-Å, har svårt att knyta ihop sina affärer. Här får han råd från säljexperten Ulla-Lisa Thordén.

Fråga från signaturen P-Å:

Varför har jag så svårt att knyta ihop affären? Jag kan vänta i veckor på ett besked och vill inte känna mig tjatig. Vad ska jag göra?

Svar från säljexperten Ulla-Lisa Thordén: 

Det här är inte alls ovanligt. Ett nej handlar inte om dig personligen utan om din roll. Personen begrep inte nyttan, hade inte råd, mådde inte bra eller andra orsaker – och tvekade därför att svara ja.

Ta ett djupt andetag och ställ frågan: ”Vad är det som hindrar att du svarar ja nu?” Invänta sedan lugnt svaret. Tänk på att det är bättre att få ett rejält nej snabbt så att du kan gå vidare och lägga din tid och energi på någon som bättre behöver din hjälp.

Ibland tycker faktiskt kunder att leverantörer verkar ointresserade av affären om de inte hör av sig ordentligt eller söker ett tydligt svar! Tänk på det nästa gång du tvekar om att höra av dig. Alltså: våga mera med flera. Lycka till!

LÄS MER: