FörsäljningNär Anna Möller bestämde sig för att starta sitt konsultföretag var HR-branschen fortfarande i sin linda. När hon sålde 2008 var HR högsta mode och hon fick 10 miljoner för Kompetensslussen. Nu har hon startat ett nytt företag – och det tänker hon inte sälja.

Anna Möller från Stockholm startade eget för att kunna jobba lite mindre och ta hand om sina små barn. Men snart började hon drömma om att bygga företag – och hon hade bilden klar för sig.

– Jag blev trött på att konsulta själv och tänkte att jag ville ha hjälp med själva utförandet. Redan från början tänkte jag att 40 anställda och lika många miljoner i omsättning var vad Stockholms HR-marknad skulle kunna klara av, säger hon.

Hon började ta in fler jobb. Men redan när hon skulle tillsätta sin andra konsult fick hon problem. Hon hade kunden men hittade ingen konsult att hyra ut.

– Jag fick helt enkelt hyra in en konsult och hyra ut henne i ”andra hand” för att klara affären. Men sedan gick det bättre, efter ett år hade jag fått en kompanjon och då hade jag redan fem personer som var verksamma i bolaget.

Företaget växte och växte men det blev som Anna Möller säger aldrig hennes ”baby”. Så när en av hennes kunder sålde sitt bolag antydde hon försiktigt att hon skulle kunna tänka sig att sälja hon med.

– Det var en nära kund som jag hade en bra dialog med och han blev min mäklare. När han efter en tid hittade ett stort företag som var noterat på Nasdaq och ville slå sig in på den svenska HR-marknaden så tänkte jag att tiden var rätt.

Skälen att sälja var flera, men med 20 anställda var det dags att tillsätta en extern VD och skala upp bolaget på det sätt som hör tillväxten till. Att agera VD, försäljningschef, personalchef och städare på samma gång medförde många och långa timmar på kontoret. Det fanns utrymme, men fanns det lust?

– Att bli uppköpt var en jättebra lösning, jag jobbade faktiskt kvar i fyra år och alla anställda fick följa med. Och att jag kunde ta semester utan att behöva oroa mig för att allt skulle fungera medan jag var borta var ett extra plus i kanten.

Värderingen då? Jo, eftersom köparen var börsnoterad gjordes en ordentlig genomlysning av alla små detaljer. Framför allt tittade man på bruttomarginalen och eftersom Kompetensslussen hade många anställda såg siffrorna bra ut.

Värderingen, och köpeskillingen, slutade på cirka 10 miljoner kronor efter många förhandlingar. Köpeskillingen bestod delvis av aktier i det köpande bolaget och en del var rena pengar.

Det blev cirka 5 miljoner var till Anna Möller och hennes kompanjon. Även om det är mycket pengar påpekar hon att de var ”inlåsta” under en period och att en stor del sedan gick bort i skatt.

– Jag hade kanske hoppats på lite mer, då hade jag kunnat leva på det ganska bra. Men med tanke på att vi genomförde affären den 1 december 2008, mitt i finanskrisen, var det knivigt att få affären i mål. Så på det stora hela var det en väldigt bra lösning.

Efter fyra år som anställd på bolaget hon sålde till har Anna Möller nu startat ett nytt företag i samma bransch. Peopleprovide levererar processgranskning, konsulter samt rekryterings- och HR-tjänster till både stora och små företag. Den här gången kommer hon inte att sälja företaget:

– Nej, nu är vi åtta medarbetare och det här företaget är verkligen min baby.