<![CDATA[Foto: Roger Olsson]]>

Gör som Fantastic Four – hjälp kunden och sälj mer

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 23 april, 2014

Trodde du att en musikgrupp säljer musik? Inte om du frågar Robert Haglund i The Fantastic Four. Deras affärsidé är att hjälpa kunderna till en härlig musikupplevelse och få dem att släppa loss.

I Driva Eget nr 3/2014 handlade vårt åttasidiga tema om att sälja mer genom att hjälpa kunderna på olika sätt.

Ett framgångsrikt exempel på några som lyckats är musikgruppen The Fantastic Four:

– När kunderna står på borden eller stolarna och dansar, eller när det glittrar till i deras ögon – ja, då vet man att man har lyckats. Jag tycker att det är helt fantastiskt och ger en enorm kick, säger Robert Haglund.

Han är en av fyra i musikgruppen The Fantastic Four från Stockholm, tillsammans med Niklas Lamby, Jonas Fritzson och Daniel Yngwe.

När Robert Haglund gör affärer ser han det inte som att han säljer in sig själv, snarare en produkt: gruppen som ger underhållning.

– Sedan jag började göra det har det varit mycket lättare att sälja. Och jag har alltid gillat helheten med mitt jobb. Dels att utföra själva jobbet, dels att sälja min produkt.

Lika viktigt är att lyssna på kunderna – och hjälpa dem i rätt riktning. En del hör av sig och vill ha underhållning, men vet inte exakt vilken form och behöver styrning.

Eller så vill de ha maximal underhållning och tror att det bästa är att köra musik konstant under en hel trerättersmiddag.

– Men det är bättre att köra ett par låtar till förrätten, några till huvudrätten och en show till desserten, säger Robert Haglund.

Han tycker att alltför många ser det som jobbigt att sälja, speciellt i kulturbranschen.

– Men man ska inte skämmas för sin produkt. Som snickare med enskild firma skäms du inte för ditt arbete utan ser det mer som ett ”godkänt arbete”. Vi inom kulturbranschen förväntas jobba för att det är roligt, men vi kan inte betala hyran genom att vara roliga och dra ett skämt för hyresvärden.

The Fantastic Four har både hektiska perioder och lugnare när det är färre jobb. Då gäller det att inte tappa arbetsgnistan, menar Robert Haglund. Det finns alltid saker att göra – uppdatera säljmaterial eller hålla sig ajour med kunder och bokare.

– Du behöver inte jämt ringa för att sälja till dem, utan håll dig bekant och ha en vänskaplig relation. Jag kan ringa mina kunder och bara kolla läget, då kommer de ihåg mig.

Ha i åtanke att du jobbar med människor.
– Jag har till exempel koll på mina kunders fritidsintressen, om de är gifta eller inte, har barn eller gillar katter eller hundar. Saker man kan prata om innan man snackar jobb. Det ger en skönare form av sälj. Det behöver inte vara så hård business hela tiden.

Sedan 2001 har The Fantastic Four hållit ihop som grupp. Under åren har de haft en stor och varierad publik, från svenska kungafamiljen och två prinsar från kungadömet Thailand till amerikanska talangscouter när The Fantastic Four vann världens största talangtävling i Hollywood 2012.

Men oavsett vilka som sitter i publiken handlar det om att ge dem en maximal upplevelse.

– Vi är inga artister som bara kör vårt race, utan gör kvällen ihop med gästerna. När vi har avslutat en kväll, till exempel en företagsspelning, behöver inte publiken alltid komma ihåg vad vi heter – men de minns att de stod på stolar eller ”gjorde tåget” med Kalle på lagret eller Lisa i växeln som de tidigare inte har pratat så mycket med. Vårt jobb är att göra folk glada.