FörsäljningKontanter, kort, Swish och iZettle – ja, betalsätten är i dag många och det gäller att erbjuda rätt alternativ för kunderna. Men vad måste du som företagare tänka på? Och hur ser framtidens betallösningar ut? Betalningsexperten Patrik Müller guidar dig rätt.

De senaste åren har en rad olika betalningssätt dykt upp. Kunderna halar inte längre fram bara kontanter utan är vana vid att kunna betala via flera andra sätt – både med kort och via sin telefon.

Allra vanligast är det ändå att konsumenter betalar med kortet i dag, berättar Patrik Müller, betalningsexpert på DIBS, som erbjuder digitala betallösningar.

Patrick Müller, e-handelsexpert DIBS FOTO PRESSBILD

Patrick Müller, e-handelsexpert DIBS
Foto: Pressbild

– Kortbetalningar tar en större och större andel av alla transaktioner totalt sett och det beror mycket på att vi dels har vant oss vid att använda kort, dels kostar det inte konsumenter något i dag jämfört med förr.

I dag köper du en tidning för 20 kronor och betalar med kort. Det var inte möjligt förr när du då fick betala avgift. Så vi har vant oss av vid kontanter i större utsträckning.

I framtiden ser Patrik Müller att det finns flera spännande betallösningar, och utvecklingen av Swish är den som växer sig starkast:
– Swish är i dag svårt på Ica och Coop, det måste gå fort i de miljöerna. Det är också i de miljöerna som vi fostrar oss i nya betalsystem. Men får vi en blixtsnabb lösning, där vi kanske håller telefonen mot en läsare kan detta vara en framtidslösning.

En annan intressant lösning är MasterPass som är på väg ut i butik. Då lagras kortnummer och adressuppgifter i en elektronisk plånbok på nätet. Kunden anger bara sitt mobila bank-id vid köp.

En annan ny mobil betalningsmetod är Apple Pay som inte har lanserats i Norden ännu.
– Men många svenska butiker har terminaler som kan ta emot betalningar via Apple Pay så om det kommer en amerikansk eller brittisk kund kan de föra sin Apple Watch eller telefon mot terminalen och köpet går igenom.

Oavsett framtida lösningar spelar telefonen en avgörande roll, enligt Patrik Müller:
– Vi ser en intressant framtid redan de närmaste fem åren, då många nya lösningar kommer.

Blir vi ett helt kontantfritt samhälle då?
– Ja, frågan är bara när. Det finns olika bud för det. Niklas Arvidsson vid KTH som bland annat forskar inom detta har tidigarelagt datumet för det kontantfria samhället. Om 20 år har nämnts, men jag lägger egentligen inga aspekter på hur lång tid det kommer att ta. Det viktigaste när ens jobb är att sälja något, oavsett om man har en fysisk butik eller e-butik, är att så länge ens kunder vill och behöver använda kontanter, måste de också vara en del av ens verklighet. Riktar man sig till framför allt yngre, kanske du kan vara kontantlös redan i dag, men om du har äldre kunder bör du kanske inte främst fokusera på att införa Swish, utan snarare se till att ha en bra växelkassa.