FörsäljningVilka säljtips kan alla företagare lära av en fastighetsmäklare? Lennart Hagberg grundade HusmanHagberg för snart 20 år sedan, här ger han goda råd till dig som vill förbättra försäljningen – oavsett bransch.

Redan direkt efter gymnasiet började Lennart Hagberg hos sin pappa som mäklarassistent och snart firar Lennart 40 år som fastighetsmäklare.

Franchisekedjan HusmanHagberg som Lennart grundade för snart 20 år sedan tillsammans med Mats Dahlström har vuxit sig stor – de har i dag 85 kontor och 350 anställda runt om i landet.

I år startade de också en akademisk säljutbildning för fastighetsmäklare, något som de tyckte saknades.

Till Driva Egets läsare ger Lennart sina bästa tips kring hur du lyckas med säljet, oavsett vilken bransch du verkar inom:

Få alla parter nöjda
– Som fastighetsmäklare förmedlar du en bostad mellan en säljare och en köpare och den förmedlande rollen är väldigt intressant. Du har ett juridiskt ansvar att vara opartisk och företräder inte bara ena parten, vilket många tror. Säljknepet, eller konsten, är att få de två parterna att komma överens och att också vara nöjda. Detta är viktigt i alla affärer – du vill att alla parter ska vara så nöjda att de ska rekommendera dig till sina släktingar, kollegor och vänner.

Stå på tå inför varje ny affär
– En av sakerna som har gjort att jag har stannat så länge i branschen är att du aldrig kan luta dig tillbaka och bli bekväm. Du måste stå på tå och jaga en ny affär i varje kundmöte. Du blir heller aldrig bättre än din senaste affär. I varje vaket ögonblick bör du se affärsmöjligheter – ja, i varje samtal och kundmöte. “Hur bor du i dag? Hur skulle du vilja bo? Hur kan jag hjälpa dig?” Det är bra frågor i vår bransch som kan öppna för nya affärer. Mitt bästa knep och det jag är bra på är det sociala samspelet.

 Frigör tid för säljet
– Drunkna inte i administration utan frigör tid för säljet och köp istället tjänster för administration. Se säljet som det viktigaste.

Tanka energi från arbetskamrater
– Att jobba med sälj kan ta mycket energi och då behöver du också tanka energi. Min erfarenhet är att andra människor gör mig mycket bättre. Man behöver prata med sina kollegor om kunder man mött och på det sättet stötta varandra. Då orkar du också sälja ännu mer.

Läs också:

ANDERS ANDERSSON TIPSAR:

Sälj mer med storföretagens knep