FörsäljningSex av tio handlare vill börja ta betalt på nya sätt, till exempel via mobiltelefonen. Även e-handlare vinner på att ha flera betalsätt. Men det får inte bli för dyrt.

Siffran kommer från en ny undersökning som Svensk Handel har gjort. Bengt Nilervall, betalningsansvarig på Svensk Handel, säger att om vi ska fortsätta kunna minska kontanthanteringen krävs nya, enkla och billiga betalningssätt:

– Mindre kontanter tjänar både kunder, handlare och samhället i stort på, säger han.

I undersökningen svarar 70 procent av handlarna att de vill att fler kunder betalar med kort. De efterfrågar också nya tekniska lösningar – 64 procent är mycket eller ganska intresserade av att använda nya tekniska lösningar, till exempel att få betalt via mobilen, RFID (Radio Frequency ID) eller liknande.

Men det får inte kosta för mycket. 62 procent svarar att det mest avgörande för om man ska börja använda nya betalningslösningar är att kostnaden inte är för hög för butiken.

– Tyvärr ser vi att andelen kontanter ute i handeln inte minskar i den takt vi vill. I många köpsituationer, främst vid små belopp är det fortfarande krångligare att betala med kort än med kontanter. Det måste vi ändra på, säger Bengt Nilervall.

Nu har man bildat ett nätverk tillsammans med andra branschorganisationer, för att driva frågorna gentemot bankerna och kortnätverken.

För e-handlare är nya betalningssätt också intressant. Men vilka olika betalningslösningar du ska välja beror vilken typ av produkter du säljer, säger Charles Lidbom som arbetar med betalningslösningar på Payex, till Driva Eget:

– Ska du driva en traditionell e-handel, och sälja varor, då är det kortbetalning och faktura som gäller. Har du hög omsättning kan du dessutom erbjuda direktbetalning via internetbanken, men det blir också dyrare. Säljer du digitalt innehåll, till exempel foton, dokument eller musik, kan både kort- och sms-betalning vara bra lösningar.

Idag finns olika tekniker för mobila betalningar i till exempel butik. En av dem kan du läsa om HÄR.