FörsäljningSmåföretagaren Peter Jumrukovski vet hur man når mål – han har dubblat sin omsättning, landat en VM-medalj och skrivit en bok på 40 dagar. ”De finns ett recept som fungerar”, säger han. Här är hans bästa tips.

Peter Jumrukovski vet hur man sätter och når sina mål. Det har hjälpt honom att vinna åtta SM-guld i Karate och ett VM-brons i Shotokan Karate, bli en av landets bästa säljare av marknadsföring, skriva Målboken på 40 dagar och dubbla omsättningen i det egna bolaget.

– Det finns ett recept som de flesta framgångsrika använder sig av som faktiskt fungerar, säger han.

Vill dubbla din försäljning, eller dubbla ditt arvode och jobba hälften så mycket?
– Bara du är villig att göra en plan och jobba hårt för det så finns det väldigt stora möjligheter att nå dina mål. Det kan handla om pengar, ditt företag eller resor du vill göra, säger Peter.

Det är lätt att tänka: ”Jag kan aldrig dubbla min försäljning”, men våga satsa. Når du inte hela vägen kommer du ändå ha nått längre än om du inte gjort något alls.
– Och ökar du din försäljning med bara 40 procent är det jättebra, säger han.

Receptet Peter pratar om går ut på att arbeta mot målen i tre steg. Här visar han hur du gör för att dubbla din omsättning:

Steg 1: Sätt mål
Skriv ner dina försäljningsmål för året, och bryt upp det i mindre delar. Hur mycket ska du sälja per månad, vecka och dag för att nå det?

Glöm inte att skriva ner varför du vill nå ditt mål, för att behålla motivationen.
– Skapa en målbild.  Till exempel: Om jag når mitt säljmål kan jag investera i en större lokal, bjuda familjen på en resa, köpa tjänstebilen jag längtat efter, tipsar Peter.

Steg 2: Gör en plan
Tänk igenom vad du behöver göra för att uppnå dessa mål. Det finns två delar när det kommer till försäljning:

  • Insats – vad behöver du göra? Hur många säljsamtal och möten behövs? Ska du marknadsföra dig, eller utbilda dig? Kan du sälja tilläggsprodukter, höja priset eller arbeta med merförsäljning till kunder som redan brinner för din produkt?
  • Impact – Vad behöver ditt företag och din produkt stå för att kunna uppfylla säljmålen? Varför ska kunden välja dig, när det finns så många andra? Hur gör du kunden nöjd?
    – Hittar du inget svar på den frågan så får du utveckla din produkt, säger Peter.

Steg 3: Genomför planen
Nu gäller det att hitta motivationen att följa din plan – varje dag. Det här är det viktigaste steget och det är ofta här det faller, menar Peter.
– Man ringer ett säljsamtal som inte går som man vill, så blir nästa samtal jobbigare. Då är det viktigt att tänka igenom ditt mål och inse att du kan göra det. Om jag ringer tio kunder kan jag få två möten, och en kan bli en kund. Funkar inte de första tio då får jag ringa tio till, så lossnar det, säger han.

Det handlar om att få in rutinen. Gör man något som är jobbigt tillräckligt många gånger så blir det till slut nästan lättare att göra den nya rutinen än den gamla.
– Varje morgon skriver jag ner mina tre viktigaste prioriteringar för dagen och så gör jag den första direkt, säger Peter.

För att hjälpa dig dubbla din omsättning
ger Peter 5 säljtips till:

1. Erbjud tilläggstjänster
Tänk inte bara att du ska jaga nya kunder, utnyttja även de du redan har.
– Säljer du 20 procent mer på varje kund, har du 20 procent mer bara där i omsättning, säger Peter.

2. Var flexibel
Var påläst på dina kunder. Erbjud inte alla samma sak, utan var personlig och kom med kreativa förslag.

3. Ge höga anbud
Många gånger är vi rädda att ta bra betalt. Men du kan aldrig sälja för mer än du ger som förslag.
– Man är rädd för att tappa kunder, men levererar du en riktig bra produkt eller tjänst sitter det mer i ditt huvud än hos kunderna. Säg inte bara ett pris och lägg på, utan fråga kunden, ”hur låter detta?” och hitta argument till varför du tar det pris du tar, tipsar Peter.

 4. Ligg på igen
Hur bra produkt eller tjänst du har så säljer den sig inte av sig själv. Våga ringa kunder du haft möten med som tidigare tackat nej.
– Våga ligga på lite, många gånger blir det affär, säger Peter.

5. Utveckla nya tjänster
Om du höjer priset för exakt samma tjänst finns en risk att kunden blir irriterad. Så var kreativ, lägg till någonting eller skapa en ny form av tjänst.
– Var tredje månad släpper jag en ny typ av föreläsningar. Då blir det plötsligt intressant att jag ringer befintliga kunder och säljer igen, säger Peter.

Missa inte vår säljskola och vår social-sellingskola!

Läs också: Klä dig rätt för bättre affärer

Se upp! 8 vanliga säljmisstag att undvika

Uppdaterad 2015-11-20