Försäljning 

Halloweenfirandet får svenskarna att öppna plånboken. Det visar en undersökning från Svensk Handel. För handeln har helgen blivit en viktig inkomstkälla.

Halloween eller Alla helgons dag? Oavsett vad vi kallar den kommande helgen har den blivit en viktig inkomstkälla för handeln. En undersökning från organisationen Svensk Handel visar att en tredjedel av konsumenterna kommer att spendera upp till 500 kr extra på Halloween-produkter. Hela 7 procent kommer att handla för mer än 500 kr.

Mest handlar det om godis. Hela 41 procent uppger att de köper extra mycket godis i samband med helgen. Omkring en femtedel, 20 procent, uppger att de också köper speciell helgmat – till exempel pumpa – eller pynt.

Mer än hälften av de 1 000 som ingick i undersökningen tycker att Halloween är en helg som har ökat i betydelse och ännu fler, 70 procent, att det finns fler produkter med anknytning till helgen nu än tidigare.

Halloween-firandet i Sverige har främst USA som förebild. Men seden härstammar ursprungligen från Irland. Ursprunget kan spåras till en förkristen keltisk nyårsfest, Samhain, då de döda antogs återvända till jorden och olika naturväsen var i farten.

Halloweenfirandet är inte okontroversiellt. Många menar att den håller på att tränga ut den mer nedtonade svenska Allhelgonahelgen. Men ingen kan neka till att ju fler helger – svenska eller utländska – som firas, desto bättre för handeln. För dig som vill hänga med har organisationen Svensk Handel gett ut en mångkulturell almanacka.