<![CDATA[]]>

Fyra bra sätt att höja dina priser

Redaktionen

Publicerades: 15 november, 2010

Det kom in många bra bidrag i tävlingen där man skulle ge sitt bästa tips för att höja sina priser. Här är de tre vinnarbidragen – och säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns egna tips för att öka din försäljning.

Driva Egets tävling gick ut på att svara på frågan: Vad är ditt bästa och roligaste tips på hur man höjer sina priser? Alla tre vinnarna får ett exemplar av en av säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns böcker. Lär dig här av läsarnas tips och av coachens  kommentar efter varje.

1) ”Höj vid en logisk tidpunkt”
Mitt bästa tips är att förlägga prishöjningen till en logisk tidpunkt, till exempel årsskiftet, och att dessförinnan göra en drive gentemot kunden. Personlig kontakt genom telefonsamtal är bäst, samt att du innan prishöjningen har ett specialerbjudande, exempelvis att fram till ett visst datum kan de passa på att fylla lagret till de ”gamla” priserna, samt att du erbjuder beställningen till portofri leverans om den överstiger en viss summa. Det innebär att du själv får mer produkter ute i butik vilket gynnar din egen försäljning, samt att din kund känner sig nöjd över att ha passat på till ett bra pris och sluppit portot, innan höjningen. A win-win situation!
– Ingela Åkerlund

Ulla-Lisa Thordén säger: Toppen, Ingela! Detta funkar särskilt väl när det gäller produkter. Även den som säljer tjänster kan använda knepet, även om kunden rent fysiskt inte kan fylla något lager, däremot kalendern!
2) ”Sänk aldrig priset!”
Mitt bästa tips för att höja priset är att aldrig sänka det – oavsett läge. Det finns alltid personer som kan göra jobbet billigare än du själv. Ta dina offerter som ett exempel. Du skickar iväg en offert till en kund. Kunden svarar att det ser intressant ut, men priset är för högt och vill pruta. Här ska du vara steget före redan när du skriver din offert. Specificera alltid din offert i så många delar som möjligt så att du eller kunden kan plocka bort delar i efterhand. Detta har du nytta av när kunden ringer och vill ha det billigare. Ditt svar till den prutande kunden blir då: ”Okej, du tycker att priset är för dyrt. Vilken eller vilka delar ska vi plocka bort för att priset ska fungera för dig?” Om du går med på att sänka priset en gång får du problem nästa gång du vill ha fullt betalt. Kunden är nämligen inte dummare än att hon försöker sig på samma metod nästa gång. Och då får du problem med att motivera ditt pris. Du har ju gjort det billigare tidigare.
– Jörgen Johnsson

Ulla-Lisa Thordén säger: Utmärkt, Jörgen! Detta kallas ICA-principen, har du bara en hundralapp så får du vackert plocka bort det ur kundvagnen som överstiger det. Du kan också välja att hålla uppe priset, men ge en tilläggtsjänst som inte kostar dig massor men är värt mycket för kunden.
3) ”Fråga kunden om priset”
Ett tips jag har testat framgångsrikt är att helt enkelt fråga: ”Baserat på, (kundvärdet/erbjudandet vi pratat om), vad känns som en rimlig investering för dig?” Resultat: Väldigt ofta hamnar kundens investering högre än det pris jag från början tänkt presentera. Dessutom är det ett accept på att de vill köpa – jag kan med andra ord gå direkt på avslut.
– Niclas Rasmusson

Ulla-Lisa Thordén säger: Toppen, Niclas! Här visar du verkligen vad du är värd, och vågar lita på att kunden också begriper vad erbjudandet är värt. Med en ”okunnig” kund kan det dock uppstå ett stort glapp som kan vara svårt att överbrygga mentalt för den ovane förhandlaren. Men jag gillar din självklara inställning till ditt eget värde, fortsätt!