FörsäljningSatsa på att marknadsföra dig gratis i tidningar, på webben och i andra medier. Här är expertens bästa råd.

Som småföretagare kan du jobba väldigt aktivt med olika typer av PR-aktiviteter. Du är den som känner ditt företag bäst och som kan kommunicera det till omvärlden.

Det första du måste göra är att plocka ut det som är intressant med ditt företag eller din tjänst och göra den mer känd genom att interagera med andra på olika sätt.

– Det kan handla om att hitta en nyhetsvinkel och dela med sig av den till journalister. Du måste inte alltid köpa annonser för att synas. Du kan synas på så många andra sätt, säger Inger Lindström, konsult och grundare av Vox pr & information.

Det bästa, menar hon, är att alla kan göra det! Men ska din PR-strategi bli riktigt effektiv handlar det om att hitta de kanaler som passar just dig och ditt företag.

– Det passar inte alla att finnas på Facebook. En del kanske hellre ska ha en blogg på hemsidan eller skicka ut ett nyhetsbrev till sina kunder, säger Inger Lindström.

Ingers 5 tips för att synas i medieflödet:

  1. Mål: Bestäm dig för vad du vill uppnå med att synas i medier och andra kanaler. Vill du att potentiella kunder ska bli intresserade av din produkt? Eller vill du kanske bygga ditt varumärke?
  2. Målgrupper: Vilka vill du nå? Det spelar ingen roll hur mycket du syns om det är ”fel” människor som ser dig.
  3. Budskap: Vad ska du säga till målgrupperna så att de blir intresserade? Var tydlig och lättbegriplig när du säger något.
  4. Kanaler: Var finns dina målgrupper?  Läser de till exempel de stora dagstidningarna eller finns mest på webben? Följ de kanaler du bestämmer dig för noga så att du lär dig hur du ska skriva och vilken typ av nyheter som passar bäst.
  5. Nyheter: Medier vill ha nyheter. Och nyheter kan till exempel vara:
    • Ny affär, ny produkt, ny tjänst, nya medarbetare.
    • Siffror, statistik, undersökningar. Kanske din försäljning visar något intressant.
    • Nya trender, till exempel ”under det senaste halvåret har alltfler kvinnor / norrlänningar / skåningar / storstadsbor / män / ungdomar…”
    • Bjud på din kunskap. Skriv egna ”10 tips”.
    • Håll koll och leta alltid efter möjligheter till PR. Se på tv, lyssna på radio, kolla webben – vad diskuteras? Kan du kommentera det utifrån din verksamhet? Kan du säga samma sak, men på ett annat, nytt sätt?

Madeleine Salomon, PR-konsult på Salomon & Tolstoy Kommunikation & PR, berättar att hennes företag inte lägger ner mycket pengar på marknadsföring. Men desto mer engagemang.

När det gäller sociala medier är de mycket aktiva på Linkedin, ett professionellt nätverk med fler än 175 miljoner medlemmar runtom i världen.

– Varje gång vi uppdaterar vår hemsida skriver vi det på Linkedin. Det är ett bra ställe att nätverka på. Vi har fått bra kontakter och nya kunder där. På Linkedin skriver jag alltid under med en länk till vår hemsida så att folk ser kopplingen till företaget, säger Madeleine Salomon.

Precis som Inger Lindström betonar hon att det är viktigt att alla aktiviteter ska ha ett syfte. Varför ska företaget finnas på till exempel Facebook? Gagnar det verksamheten? Når du en viss målgrupp där?

– Jag tror att alla måste hitta sin nisch och sitt utrymme. Det går inte bara att vara allmän.

Med hjälp av internet och smartphones når du dina kunder enklare än någonsin tidigare. Madeleine Salomon tipsar om sökordsoptimering för att få fler att hitta ditt företag på nätet.

När någon googlar på ett ord letar sökmotorn efter sidor där det ordet finns. Ord som inte står på din sida kan inte dyka upp på google eller andra sökmotorer. Se till att det viktigaste står först, högt upp på sidan, och att ordet återkommer flera gånger.

Finns det synonymer till viktiga ord ska du se till att använda dem också. Se även till att både bestämd och pluralform finns någonstans på sidan, eftersom du inte vet vilken form av ordet folk söker på.

Vill du underlätta för kunder och journalister att hitta dig och ditt företag ska du se till att synas i många olika sammanhang.

– Se till att ditt namn finns med och att du presenterar ditt företag på samma sätt hela tiden. Då känner folk igen det till slut.

3 bra sätt
  1. Ta kontakt med en journalist och tala om att du har en spännande nyhet att berätta.
  2. Vill du vara en aktiv samhällsdebattör? Hittar du ett hett ämne som går att koppla till din verksamhet? Skriv en debattartikel! Bli den ”expert” medier vänder sig till nästa gång ämnet kommer på tal.
  3. Facebook, Twitter, Pinterest och bloggar ger allt oftare journalister uppslag till artiklar. Var aktiv där! Dessutom kan du nå människor som är engagerade i samma saker som du.

Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR
I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas. Du hittar den här och på driva-eget.se/prskolan

Missa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurs
webbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109

Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp