Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

5 snabba expertråd som ger dig gratis publicitet

14 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Illustration: Mostphotos

Satsa på att marknadsföra dig gratis i tidningar, på webben och i andra medier. Här är expertens bästa råd.

Som småföretagare kan du jobba väldigt aktivt med olika typer av PR-aktiviteter. Du är den som känner ditt företag bäst och som kan kommunicera det till omvärlden.

Det första du måste göra är att plocka ut det som är intressant med ditt företag eller din tjänst och göra den mer känd genom att interagera med andra på olika sätt.

– Det kan handla om att hitta en nyhetsvinkel och dela med sig av den till journalister. Du måste inte alltid köpa annonser för att synas. Du kan synas på så många andra sätt, säger Inger Lindström, konsult och grundare av Vox pr & information.

Det bästa, menar hon, är att alla kan göra det! Men ska din PR-strategi bli riktigt effektiv handlar det om att hitta de kanaler som passar just dig och ditt företag.

– Det passar inte alla att finnas på Facebook. En del kanske hellre ska ha en blogg på hemsidan eller skicka ut ett nyhetsbrev till sina kunder, säger Inger Lindström.

Ingers 5 tips för att synas i medieflödet:
  1. Mål: Bestäm dig för vad du vill uppnå med att synas i medier och andra kanaler. Vill du att potentiella kunder ska bli intresserade av din produkt? Eller vill du kanske bygga ditt varumärke?
  2. Målgrupper: Vilka vill du nå? Det spelar ingen roll hur mycket du syns om det är ”fel” människor som ser dig.
  3. Budskap: Vad ska du säga till målgrupperna så att de blir intresserade? Var tydlig och lättbegriplig när du säger något.
  4. Kanaler: Var finns dina målgrupper?  Läser de till exempel de stora dagstidningarna eller finns mest på webben? Följ de kanaler du bestämmer dig för noga så att du lär dig hur du ska skriva och vilken typ av nyheter som passar bäst.
  5. Nyheter: Medier vill ha nyheter. Och nyheter kan till exempel vara:
    • Ny affär, ny produkt, ny tjänst, nya medarbetare.
    • Siffror, statistik, undersökningar. Kanske din försäljning visar något intressant.
    • Nya trender, till exempel ”under det senaste halvåret har alltfler kvinnor / norrlänningar / skåningar / storstadsbor / män / ungdomar…”
    • Bjud på din kunskap. Skriv egna ”10 tips”.
    • Håll koll och leta alltid efter möjligheter till PR. Se på tv, lyssna på radio, kolla webben - vad diskuteras? Kan du kommentera det utifrån din verksamhet? Kan du säga samma sak, men på ett annat, nytt sätt?
Madeleine Salomon, PR-konsult på Salomon & Tolstoy Kommunikation & PR, berättar att hennes företag inte lägger ner mycket pengar på marknadsföring. Men desto mer engagemang.

När det gäller sociala medier är de mycket aktiva på Linkedin, ett professionellt nätverk med fler än 175 miljoner medlemmar runtom i världen.

– Varje gång vi uppdaterar vår hemsida skriver vi det på Linkedin. Det är ett bra ställe att nätverka på. Vi har fått bra kontakter och nya kunder där. På Linkedin skriver jag alltid under med en länk till vår hemsida så att folk ser kopplingen till företaget, säger Madeleine Salomon.

Precis som Inger Lindström betonar hon att det är viktigt att alla aktiviteter ska ha ett syfte. Varför ska företaget finnas på till exempel Facebook? Gagnar det verksamheten? Når du en viss målgrupp där?

– Jag tror att alla måste hitta sin nisch och sitt utrymme. Det går inte bara att vara allmän.

Med hjälp av internet och smartphones når du dina kunder enklare än någonsin tidigare. Madeleine Salomon tipsar om sökordsoptimering för att få fler att hitta ditt företag på nätet.

När någon googlar på ett ord letar sökmotorn efter sidor där det ordet finns. Ord som inte står på din sida kan inte dyka upp på google eller andra sökmotorer. Se till att det viktigaste står först, högt upp på sidan, och att ordet återkommer flera gånger.

Finns det synonymer till viktiga ord ska du se till att använda dem också. Se även till att både bestämd och pluralform finns någonstans på sidan, eftersom du inte vet vilken form av ordet folk söker på.

Vill du underlätta för kunder och journalister att hitta dig och ditt företag ska du se till att synas i många olika sammanhang.

– Se till att ditt namn finns med och att du presenterar ditt företag på samma sätt hela tiden. Då känner folk igen det till slut.
3 bra sätt
  1. Ta kontakt med en journalist och tala om att du har en spännande nyhet att berätta.
  2. Vill du vara en aktiv samhällsdebattör? Hittar du ett hett ämne som går att koppla till din verksamhet? Skriv en debattartikel! Bli den ”expert” medier vänder sig till nästa gång ämnet kommer på tal.
  3. Facebook, Twitter, Pinterest och bloggar ger allt oftare journalister uppslag till artiklar. Var aktiv där! Dessutom kan du nå människor som är engagerade i samma saker som du.
Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR
I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas. Du hittar den här och på driva-eget.se/prskolanMissa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurswebbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109


Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.