FörsäljningEfter en kall maj och en kylig start på juni vänder det nu för detaljhandeln.  Två av de stora vinnarna är byggvaruhandeln och cykelförsäljarna.

Trots att ett nu mulet väder dragit in över stora delar av landet har den senaste tidens värmebölja varit till glädje inte bara för semesterfirare utan även för svensk detaljhandel och restauranger, skriver SvD Näringsliv.

Två av de stora vinnarna är byggvaruhandeln och cykelförsäljarna. Varmt och vackert väder gör att fler blir inspirerade att ta tag i hus, trädgård och renovering. Solen gynnar flera branscher, menar Jonas Arnberg, chefekonom på Svensk Handel.

– De stora vinnarna är byggvarubranschen, färg och sporthandeln med exempelvis cyklar. För mycket hetta är däremot dåligt för branschen, säger han.

När det blir höga sommartemperaturer tar sig människor till badplatser och håller sig borta från köpcentrum. Något som säljer bra oavsett väderlek är glass, det som varierar med vädret är var vi äter den någonstans. Vid mulet väder äter vi den helst hemma.

– Lagom bra väder är bäst för handeln, säger Jonas Arnberg.