FörsäljningDriva Egets läsare fick i går handgriplig hjälp av Mikael Espenkrona att sälja mer genom att bygga ett smart nätverk. För dem som inte kunde närvara vid vårt After Work finns hans unika metod här i pdf-format.

- Kalla kunder kräver i genomsnitt 20 telefonsamtal innan det finns chans till affär. Så sälj i stället genom dina affärsvänner, sa han och lärde ut en metod i åtta steg på detta After Work i Unionens lokaler i Stockholm.

Det första går ut på att koncentrera sig på att sälja den produkt som är roligast att sälja och den som är mest lönsam. Sedan gäller det att fundera ut vilka branscher som har samma kunder som du, men som inte konkurrerar med dig:

- Tänk efter vilka du känner i dessa branscher och bygg upp ett nätverk av dem.

Sedan gäller det att alla i nätverket delar med sig av sina kunder och lär sig att rekommendera dig och dina produkter eller tjänster.

- Då är det viktigt att kunna förklara vad det är du säljer. Berätta det så att en sexåring förstår, säger han.

Nätverket bör göra en gemensam affärsplan och sätta upp ett klart ekonomiskt mål.

De åtta stegen beskrivs i en artikel i Driva Eget nr 3 i år. Ladda ned en pdf-fil av den här.

Mikael Espenkrona är en av Driva Egets bloggare. Åsa Plessner är en annan av dessa. Hon har  skrivit boken Fördubbla din omsättning och höll förredrag í sitt ämne.

- Min målsättning är att lära småföretagare som omsätter en halv miljon att öka den till en miljon. Det är lättare än de flesta tror.

Hon sa att det då gäller att arbeta målinriktat och hitta nya lösningar:

- Om du spelar ett labyrintspel på datorn så försöker du ju inte gång på gång med en väg som inte leder vidare. På samma sätt måste du som företagare ständigt hitta nya vägar och lösningar, sa hon och gav de 60-talet läsarna viktiga saker att tänka på.