FörsäljningHur sätter du rätt pris egentligen? Det är huvudfrågan när företagaren och författaren Björn Lundén står på Driva Eget-dagens scen. Läs hans tips här!

  • Gå på känsla – sätt pris mer intuitivt. Kunderna kommer inte ihåg vad de betalade senast.
  • Kör H&M-tekniken, alltså priser som slutar på 95 öre. “Tycker ni att det är bra? Nej? Tror ni att det funkar? Ja, det gör ju det”, säger Björn Lundén.
  • Ange pris tydligt.

Enligt Björn har priset tre funktioner:

  1. Det påverkar lönsamheten.
  2. Som konkurrensmedel – vilket Björn råder nystartade företag att glömma.
  3. Som imageförstärkare – här varnar Björn småföretagare att börja försvara sitt pris. “Hänvisa inte till hur mycket ni jobbar och diskutera inte varför det kostar som det gör.”

Som sluttips tipsade Björn också om att ha visst förhandlingsutrymme och han bjöd också på hur det ser ut när han får förfrågan om föreläsning:

– Det går alltid till på samma sätt: De säger att de vill ha mig att föreläsa vid ett event. De frågar om jag kan och har tid, ja allt annat, men aldrig vad det kostar. Jag spelar alltid med och så säger jag till slut: ”Jag undrar om ni har råd med mig – jag är ganska dyr. Resan är i och för sig alltid inbakad.”

Reaktionen blir alltid densamma, säger Björn:

– De processar det jag har sagt. De tänker. Och då har de inte sett min skruttiga bil. Till slut måste de fråga och när jag säger 15 000-18 000 för en standardföreläsning har de fantiserat upp priset så reaktionen blir: ”Ja, det var inte så farligt.”