FörsäljningFörst ut på Driva Eget-dagen på Rival i Stockholm är Annika R Malmberg som coachar publiken i hur de ska vårda sina kunder – och sälja mer. Ta del av tipsen och vår liverapportering här.

Annika R Malmberg går igenom vikten av att komma till avslut.
– Vi är rädda för att uppfattas som för pushiga. Det får inte bli för mycket. Men se istället försäljning som omtanke – att du lägger upp olika erbjudanden för kunden, säger säljcoachen Annika R Malmberg.

Annika går också igenom de fyra olika personligheter som finns:

  1. Den röda: Här räknas resultat, handling och personen är målinriktad. Läser sällan bruksanvisning. Har man mycket röd energi i sig kan man stänga av annat på väg mot målet, man jobbar bara på. Gynnar försäljning, den röda typen är orädd och går på avslut. Svaghet: får inte alltid med sig hela gruppen.
  2. Den blå: Här räknas analys, kvalitet och personen granskar kritiskt. Vill tänka igenom saker först. Är ofta korrekta, men det blir inte så uppsluppen stämning.
  3. Den gula: Påverkar, syns och är kreativ. Har talang att sälja och påverka, får folk med sig. Nackdelen är att en gul kan sväva iväg. Behöver strikta upp sitt säljarbete.
  4. Den gröna: Harmonisk, värnar om relationer och att vara en i familjen. Typisk energi i Sverige. Vill inte störa eller vara för pushig.
    – Men hur går det då med affärerna? Inget händer! säger Annika.
    Men en grön kund kan bli en kund för livet och är viktiga att fokusera på, råder hon.

– Det gäller att känna in vilken personlighetstyp din kund är och agera därefter, menar Annika R Malmberg.

Annikas bästa säljavslutningstips är att vara lite mer som bönder:

– Ställ dig bredvid kunden och säg bara: “Den där ska du ha!” Eller: “Jag tycker att du ska jobba hos oss” och var sedan bara tyst till dess kunden börjar prata. Var helt enkelt lite mer som bönder.

SE HELA PROGRAMMET! Vi liverapporterar från Driva Eget-dagen under tisdag eftermiddag. Du hittar hela programmet HÄR.