<![CDATA[]]>

9 sätt att hitta nya kunder

Ebba Arnborg

Publicerades: 11 juli, 2016

Alldeles nystartad och i behov av kunder, eller redan igång men vill ha fler? Så här lyckas du!

Vill du få fler kunder? Faktureringstjänsten Billogram har gjort en guide för hur du lyckas med det. Här har vi på Driva Eget sammanställt de bästa tipsen:

1) Leta bland befintliga kontakter
Det är lätt att underskatta nätverket vi redan har, men börja där! Skriv ner minst tio personer i din bekantskapskrets som skulle kunna vara intresserade av dina tjänster – eller som känner någon som skulle kunna vara det och be dem introducera dig. Våga ta kontakt!

2) Skaffa en proffsig webbplats
Skapa en egen sajt, och se till att den är sökmotoroptimerad. Då kan potentiella kunder hitta dig när de gör sökningar som relaterar till problemen du löser – läs hur här.

3) … eller skapa en blogg
Genom att dela med dig av dina expertkunskaper i en blogg bygger du ditt varumärke. Det kan leda till att kunder vänder sig till dig när de behöver hjälp – och du slipper sälja.

4) Gå med i Facebook-grupper
Var aktiv i grupper på Facebook som är relevanta för dina produkter och tjänster. Men marknadsför dig inte bara, det ses lätt som oönskad reklam och kan göra mer skada än nytta. Satsa istället på att addera värde genom att svara på frågor som dyker upp och på så vis framstå som expert.

Läs mer: 6 tips – få fler gillamarkeringar på Facebook

5) … och satsa på Facebook-annonser
Med en Facebook-sida kan du visa upp ditt erbjudande, och med Facebook-annonser kan du sedan metodiskt rikta detta till rätt målgrupp, ofta till en låg kostnad. Du kan till och med bli så exakt att du riktar dina annonser mot just de personer och företag du vill jobba med. Läs mer här.

6) Var synlig på LinkedIn
På LinkedIn kan du annonsera ut dina tjänster och hitta personer att knyta kontakt med. Skapa en bra presentationssida med bild på dig, och skicka efter referenser från kunder. Du kan även profilera dig som expert genom att dela med dig av din kunskap i grupper (som på Facebook) och skriva LinkedIn-artiklar.

7) Mingla!
Internet i all ära, men att träffa någon på riktigt är ofta det mest effektiva sättet att bygga en relation. Så se till att anmäla dig till relevanta event där du har en chans att träffa nya kunder – glöm inte visitkorten.

Läs mer: Så blir du proffs på att mingla

8) Ta hjälp av dina konkurrenter – förlåt, kollegor!
Knyt kontakt med andra småföretagare och byråer inom din bransch, och se dem som kollegor – inte konkurrenter. Erbjud dig att ta jobb som de inte hinner med. Var själv generös med att tipsa om deras företag – så kan det hända att de refererar jobb till dig framöver.

9) Ring kalla samtal
Tar det emot att ringa upp okända företag och sälja? Det är inte bara ett sätt att hitta kunder utan du får också direkt feedback och frågor kring din tjänst – så att du kan fortsätta vässa den.