Försäljning Marie är entreprenören som kan PR, vet hur man tar sig in i tidningar och till och med har lyckats fronta Expressens löpsedel som expert. Här är hennes fem bästa tips.

lopsedelMarie Hagberg är en riktig multientreprenör. I dagsläget driver hon Hjälp en journalist där hon jobbar som kopplerska och helt enkelt hjälper journalister att hitta lämpliga intervjupersoner till sina artiklar, radio- och tv-program.
– Det är dock helt på journalisternas villkor – det är alltså ingen idé att berätta om sina intressanta affärsidéer för mig och hoppas på att jag ska berätta för någon journalist, säger hon.

Tidigare har hon frilansat som journalist och PR-konsult, drivit bemanningsföretag inom reklam och mediabranschen samt hjälpt singlar att hitta kärleken och skrivit relationsböcker. I somras lyckades hon även hamna på Expressens löpsedel som dejtingexpert. Det innebar att reklam för hennes företag affischerades över hela landet.  Läs mer om det i Anna Fagerströms blogginlägg här.

Nu har Marie skrivit häftet ” “Vad alla företagare borde veta om PR”.
– Det är väldigt många som vill och behöver veta hur man blir bättre på att synas i media. I synnerhet som småföretagare är det viktigt att få journalisterna att berätta om sin verksamhet eftersom det är fantastiskt bra reklam. Att skriva en e-bok är även ett väldigt bra sätt att marknadsföra sig själv och sina kunskaper, säger hon.

Här är bästa tipsen ur “Vad alla företagare borde veta om PR”:

1. Syns du inte, finns du inte!
Många företag vill bli omskrivna i media eftersom det skapar trovärdighet. Det bygger varumärket och har högt läsvärde eftersom det är någon oberoende part som har berättat om dig och ditt företag. Om du blir intervjuad i radio, tv och/eller tidningar blir du mer känd.

Blir du mer känd får du förmodligen fler uppdrag, du får sälja mer, du sparar pengar eftersom du inte behöver annonsera lika mycket, du kan lättare attrahera nya medarbetare, du kan få föreläsa – och en massa andra fördelar.

2. Har du något att säga? Säg det!
Om du startat nytt företag, gjort en spännande marknadsundersökning eller något annat intressant, så berätta det för närmaste journalist! De är beroende av att få tips från allmänheten för att fylla sina artiklar, tv- och radioprogram. Fundera bara först om din nyhet är intressant för journalistens publik.

3. Tänk bildmässigt!
Alla journalister, inklusive de som jobbar vid radion, gillar bilder. Hur skulle din verksamhet se ut i bild? Finns det någon du gör som du kan göra en rolig, intressant bild av? Om bilden blir riktigt bra och/eller spektakulär kan den få ett eget liv och du får mer uppmärksamhet. Ha gärna på dig färgglada kläder också, bara det är ett sätt att sticka ut ur mängden.

4. Skriv artiklar, insändare och topplistor
Kan du skriva någorlunda hyfsat är det bra att skriva ihop egna artiklar och lägga ut på hemsidan. Om du kortar ner artikeln kan det bli en insändare. Om du förlänger den kan det bli en debattartikel.  Annars kan du sammanställa en egen topplista, till exempel dina fem bästa sätt att göra bättre bankaffärer, tio sätt att städa snabbare eller något annat inom ditt expertområde.

5. Gör en undersökning!
Är det något du själv skulle vara intresserad av att veta inom ett visst område? Gör en undersökning, sådant älskar ofta journalister att läsa. Se till att fråga runt 500 personer men ju fler desto bättre. Ha max fem frågor så får du högre respons.

LADDA NER HÄFTET HÄR:
Det går att ladda ner häftet, helt gratis, via www.hjalpenjournalist.se. I november kommer det ut som en ljudbok för den som föredrar att lyssna. Den som vill ha det i pappersform kan köpa det för 78 kr (självkostnadspris).