<![CDATA[Hjälp kunden när du säljer. Foto: Getty Images]]>

5. Man ska inte sälja utan hjälpa kunden

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 januari, 2017

Ulla-Lisa: Matcha ditt erbjudande med kundens behov via ett samtal med gemensam verklighetsbeskrivning. Är du trädgårdsdesigner så gå ut tillsammans i kundens risiga trädgård och konstatera det tillsammans. Hjälp kunden att beskriva hur hen istället vill att den ska se ut – visionera ihop om en önskvärd framtid. Därefter visar du hur du skulle hjälpa till med att skapa denna drömträdgård genom din eminenta kunskap och erfarenhet. Måla upp i ord, bild, doft, färg …

 Fredrik: Kommunicera olika beroende på var din kund är i köp- processen. Det handlar om att möta kunden där hen är i sin process och beroende på var det är behöver hen i vissa faser information och utbildning och i andra faser ett lösningsförslag. Kunden är intresserad av sin egen verksamhet och det ska du som säljare också vara. Det behöver nödvändigtvis inte enbart handla om att du ska hjälpa kunden genom att erbjuda enbart dina tjänster, utan du kan även tipsa kunden om andra saker som skulle hjälpa dem i sin affär.