FörsäljningVi snackar mer och mer om värdet av bra content, alltså innehåll, på nätet. Men vad är egentligen det bästa just nu? Här är fem heta trender från experten.

Helena Distner är strateg och kundansvarig på Content Innovation i Stockholm – Sveriges snabbast växande contentbyrå. Där hjälper man stora kunder som Electrolux, Björn Borg och Tradera med deras content marketing.

Inom contentbranschen ser Helena fem heta trender just nu:

1. Strategi
– Allt fler företag och organisationer börjar förstå att lyckat content marketing-arbete startar med att sätta en tydlig strategi för innehåll och kanaler. Det räcker att gå tillbaka ett år i tiden – då var det betydligt svårare att få börja i den ändan med kunderna.

Varför ska man göra en strategi?

– Utan tydliga mål, målgrupper, nyckeltal som bör mätas, etcetera är det stor risk att man skapar planlöst innehåll som inte generar någonting, vare sig det handlar om att skapa leads, öka försäljningen eller bygga varumärke.

2. Native advertising
– Det vill säga att du köper plats för ditt redaktionella innehåll på andra stora plattformar för få ta del av trafik som du själv bara skulle kunna drömma om. Ingen förfasas längre över ”brandat” innehåll på välrenommerade plattformar som Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Genom adblockers eller reklamblockerare (datorprogram som filtrerar bort oönskad reklam) blir det allt svårare att kommunicera genom traditionella banners – så av allt att tyda är detta en trend som vi får dras med.

– I dag har stora företag och organisationer allokerat budgeten till content vilket gör det möjligt för den här typen av relativt påkostade distributionslösningar.

3. Mätning
– Content marketing får allt mer av marknadsavdelningens budget – kraven har aldrig varit så stora på att kunna mäta resultaten av dina insatser. Är du riktigt hardcore använder du en så kallad dashboard där du på en skärm kan följa flera utvalda nyckeltal i realtid, exempelvis besökare på din sajt, antal nedladdningar av ett white paper, eller liknande.

4. Animerade bildspel
– Kit har gjort det framgångsrikt i över två års tid, och många har tagit efter. Formatet animerade bildspel har fullkomligt exploderat i sociala medier – och det tror jag det – det är både ett kostnadseffektivt och engagerande sätt att berätta en historia.

5. Virtual Reality Marketing
– Vi har flera kunder som har börjat experimentera med Virtual Reality. Alltså en datateknik som simulerar användarens fysiska närvaro i en animerad värld – användaren kan med hjälp av en VR-hjälm besöka alla möjliga olika platser, verkliga eller påhittade. Gör man detta rätt och snyggt finns grymma möjligheter till att hålla presumtiva kunder helt fokuserade på dina budskap och att generera stora känslor och fantastiska upplevelser.