<![CDATA[]]>

4 största säljfällorna – så löser du dem!

Daniel Lagerqvist

Publicerades: 10 mars, 2016

Telefonskräck. Dåligt självförtroende. Svårt att prioritera. Anledningen varför din försäljning går dåligt kan vara många. Men ge inte upp – det finns lösningar för allt. Många småföretagare tycker att det är jobbigt att sälja sina produkter trots att de tror stenhårt på dem. Säljcoachen Martin Stenport arbetar dagligen med att utveckla och lära företagare att bli bättre säljare och han har stött på alla olika varianter av problem. Här listar han fyra av de vanligaste och hur du ska ta dig ur dem:

1. Självförtroende

Problemet: Som sagt, även om du tror starkt på din affärsidé är det inte alls säkert att du tror lika mycket på dig som säljare. Vissa företagare vågar inte kliva fram och säga att de är duktiga och att deras produkter eller tjänster kommer att göra stor skillnad för deras kunder. Generellt är vi svenskar för försiktiga i vår retorik, eftersom vi inte vill uppfattas som kaxiga. Lösningen: Sluta tänka att du är kaxig när du berättar att du är bra. Om du inte tror det själv kommer ingen annan att göra det heller.

2. Balansproblem

Problemet: En framgångsrik företagare ska både sälja och leverera samtidigt och detta är en ständig balansgång. Om du inte säljer får du inte leverera men om du lägger ned för mycket tid på att sälja hinner du inte leverera. Därför tenderar dalarna och topparna att bli mycket ojämna under perioder. Lösningen: Avsätt tid till att sälja och lägg då undan leveransen. Varje vecka ska bestå av en mix mellan leverans och sälj och det är viktigt att du verkligen håller detta. Skapa mottot: Aldrig en vecka utan försäljning!  Läs mer: Öka din försäljning med 7 steg

3. Telefonskräck

Problemet: Att tycka att det är obehagligt att sälja över telefon är ett vanligt problem bland företagare. Dessutom tror många företagare att det inte går att ringa till kunder som de inte pratat med förut. Det är naturligtvis helt fel. Lösningen: Gör kalla samtal till ljumna genom att först ta reda på så mycket det bara går om den du ska prata med och sälja till. Få personen att snabbt känna att du vet vem de är och vad de behöver. Du kan till exempel hänvisa till något inlägg de skrivit på nätet för att få deras uppmärksamhet snabbt. Kunder älskar att få bekräftelse på att de gjort någonting bra och det blir en belöning som gör att de får en må bra-känsla.

4. Ge inte upp!

Problemet: Många företagare ger upp säljandet för tidigt och tycker att det inte är lönt att ligga i ett tag till. Lösningen: Om du gör rätt aktiviteter, skapar kontinuitet och har en bra produkt kommer det att släppa förr eller senare. Det finns för många dåliga produkter och tjänster på marknaden som dagligen säljs endast för att deras skapare är duktiga säljare och det visar att du kan komma långt om du har hela paketet. Läs mer: Välj åt kunden – tjäna mer själv ]]>