FörsäljningDu vet vad du säljer. Men vet du vad dina kunder vill ha, egentligen? Här är tre frågor alla framgångsrika företagare måste ställa sig, enligt experten.

Alla företagare måste se över sitt erbjudande ibland. Målet är att se om du kan vinkla om ditt erbjudande så att det stämmer ännu bättre överens med kundens behov.

Det menar Petra Palmgren Lindwall, som driver en konsultbyrå i Göteborg där hon hjälper företag med att ställa sin affärsmodell på spets. Samma ämne undervisar hon om på Chalmers tekniska högskola och på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Kom ihåg att din tjänst eller din produkt ska hjälpa till att lösa kundens problem, säger hon.

Det gör du genom att ställa dig själv tre frågor:

1. Vad gör din kund – egentligen? Det kan vara en uppgift de försöker genomföra, ett problem de försöker lösa eller ett behov de försöker uppfylla.

2. Vad tampas din kund med för problem? Till exempel: Höga kostnader, jobbiga situationer, stora risker eller omständligt arbete (som att behöva ta sig upp ur soffan och gå till affären för att handla).

3. Vilka ”vinster” kan din kund uppleva? Det kan vara saker de skulle bli glada över, pengar eller tid de kan spara in eller positiva känslor, som till exempel: ”Vad skönt att jag kan beställa det här på nätet i stället för att behöva åka till butiken!

Fråga sedan dig själv:

  • Matchar din produkt eller tjänst vad kunden vill ha?
  • Hjälper du till med något som kunden själv inte kan lösa?
  • Löser du något som din kund uppfattar som jobbigt, tidskrävande eller dyrt?
  • Ger du kunden något som gör den lugnare, rikare – eller gladare?

– Hör sedan med dem om det du har kommit fram till stämmer överens med vad de tycker. Så får du veta om du är på rätt spår, säger Petra Palmgren Lindwall.

Läs mer om att vinkla om din affärsmodell här.

Petra Palmgren Lindwall.

Artikel uppdaterad 2015-04-07.