<![CDATA[Inledningen viktigt för säljsamtalet. Foto: Getty Images]]>

2. Hur inleder jag ett säljsamtal?

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 januari, 2017

Ulla-Lisa: Alla professionellas skräck! Om du är blyg, mejla först något genomtänkt om nyttan du erbjuder men följ upp inom en vecka. Om du är din egen så kan du till exempel börja med att säga ”Jag är ingen säljare utan en specialist som har tagit fram/utvecklat xxx som hjälper kunder att yyy. Nu är jag nyfiken på hur ni jobbar med just detta – får jag intervjua dig?” Eller be att få dela med dig av en undersökning ur branschen för att få återkoppling. Eller säg rent ut ”Jag vill gärna ha er som kund – ska vi träffas och se om det finns förutsättningar för oss att göra affärer?” Eller, bäst: ”Vår gemensamma bekant Jenny Jonsson tycker att vi ska ses – när kan du?” Och lyssna på samtalet respektfullt och vänligt. Stå och prata, le, det hörs.

Fredrik: Jag pratar ofta om att vara närvarande och relevant i den kontexten som kunden är i. Med det menar jag att det är viktigt att förstå branschen/marknaden och företaget du ringer till och viktigast av allt vad den person du ringer till gör i sin vardag och vilka utmaningar hen kan tänkas ha. Jag brukar börja med att ställa en fråga som rör branschen, detta för att den jag ringer till inte ska känna sig obekväm. Börja inte att ställa en fråga som rör den person du ringer till, för allt som oftast uppfattas det för personligt.