FörsäljningGör som vintageförsäljaren Carolina Eriksson – bjud in dina kunder på mingel. Då skapar du en lojal kundbas som stärker ditt varumärke. Så här lyckas du.

Småföretagaren Carolina Eriksson säljer färgglada vintagekläder under sitt alterego Marshmallow Electra, både över webben och i sitt showroom där man kan boka tid för att komma och prova. För att sälja mer är hon ute på mässor och event – och ordnar party och afterwork i sin lokal.

Hon upplever att det finns många fördelar med att ordna fest.
– Det blir en trevlig kväll. Det är härligt när någon hittar något fint som passar dem, alla blir så glada. Och för min del blir det en bra business och bra marknadsföring. När man ordnar ett evenemang säljer man mer.

Angelica ”Albert” Albertsson hjälper företag att skapa evenemang som stärker kundnyttan.
– Det ökar merförsäljningen och värdet på ditt bolag och bildar snackisar, inte bara för en kväll utan på lång sikt. När vi ska ta beslut så gör vi det med magen och hjärtat så du behöver ge dina kunder en känslomässig upplevelse. Då är det personliga mötet avgörande.

Att synas, nå nya kunder, bli av med ett restlager, öka försäljningen eller presentera ett nytt erbjudande – det finns många bra anledningar att ordna en fest. Och ett lyckat event behöver inte kosta mycket så länge du är en bra värd.

Så passa på att bjuda in dina kunder till en glöggkväll innan jul! Här är 14 tips som hjälper dig att lyckas:

Sju eventråd från Angelica ”Albert” Albertsson

1. TYDLIGGÖR SYFTE OCH MÅLGRUPP.
Varför vill du ordna detta event? Vad vill du uppnå? Vad ska gästerna minnas efteråt? Vilka ska bjudas in och vad vill de ha?

2. TÄNK INTE ATT ENSAM ÄR STARK.
Våga be samarbetspartner och vänner om hjälp.

3. GÖR EN PERSONLIG INBJUDAN.
Se till att inbjudan sticker ut och formulera den så att mottagaren känner sig utvald.

4. VAR EN BRA VÄRD – OCH VAR DIG SJÄLV.
Ta värdskapet: Hälsa på alla, se dem i ögonen, ta dig tid att berätta om dig själv och företaget.

5. VÅGA VARA PERSONLIG.
Fixa något för alla. Vissa vill se en produkt, andra höra dig berätta om den eller få känna på den.

6. GÖR DET LÄTT FÖR GÄSTERNA ATT KÖPA.
Lyft fram en produkt som alla kan tänkas köpa och låt en del av vinsten gå till välgörenhet.

7. FÖLJ UPP EFTER EVENTET.
Utvärdera – blev det som du tänkt dig? Skicka ett personligt tackmejl. Fira dina framgångar.

Sju bra festtips från Carolina Eriksson

1. VÅGA TESTA!
Börja gärna i liten skala, det brukar vara mycket att tänka på första gången.

2. BJUD IN DITT NÄTVERK.
Var inte rädd för att bjuda in dina vänner och bekanta. Folk kan tacka nej om de inte är intresserade. Bjud brett – och i god tid.

3. VÅGA BE OM HJÄLP.
Fråga gärna en god vän eller två om de kan assistera dig under festen. Då kan du fokusera på att vara social och hjälpa dina kunder.

4. HA ÖPPET HUS.
Anpassa tiden så att både de som har barn och de som jobbar sent hinner komma förbi.

5. DRA NYTTA AV FESTEN EFTERÅT.
Lägg ut bilder från festen på din Facebooksida eller blogg. Det lockar fler att komma nästa gång.

6. HA FEST HOS DINA KUNDER.
Har du ingen bra lokal? Vill du hitta nya kundnätverk? Fixa fest hemma hos någon och låt henne/honom bjuda in sina vänner.

7. SAMARBETA MED ANDRA.
Hitta fler småföretagare och ordna fest tillsammans. Se till att ni blir en bra kombination som stärker varandra.

Texten är ett utdrag ur en artikel ur Driva Eget nummer 3, 2014. Vill du läsa hela så köp magasinet här.