InspirationÅrets unga företagare heter Victoria Carlsson och Sofie Stenmark, grundare av företaget Yollibox Frozen Yoghurt AB. Det blev klart i fredags när Företagarna höll galamiddag och prisutdelning i Stockholms Stadshus.
Driva Eget har pratat med vinnarna i Yollibox om hur de har kunnat bli så stora – så snabbt.

Victoria Carlsson och Sofie Stenmark, båda 25 år, lanserade Yollibox Frozen Yoghurt i slutet av augusti 2012, och var då först med att återintroducera frozen yoghurt på den svenska marknaden. Affärsidén är att erbjuda ett fräscht alternativ till traditionell gräddglass och sorbet.
– När vi startade för drygt ett år sedan lanserade vi vår produkt i en butik i Stockholm, lite senare i åtta butiker till och nu finns vi i 500 butiker, från Boden i norr till Trelleborg i söder, berättar Victoria Carlsson för Driva Eget.

Hur spred ni er så stort, och snabbt?
– För att nå ut till konsumenterna har sociala medier varit vårt allra viktigaste verktyg – framför allt Instagram. Där kan vi kommunicera med våra kunder och utveckla konceptet tillsammans med dem. Våra produkter sticker ut och är annorlunda, vilket givetvis har varit tacksamt för spridningen.

– Från början var det jag och Sofie som själva gick, cyklade och åkte buss för att sälja in till olika butiker. Efter några månader utvecklade vi vårt samarbete med den distributör vi jobbade med och idag är de en nära och betydelsefull samarbetspartner. De har säljare ute på fältet med redan befintliga kontakter i butikerna. Detta i kombination med att konsumenter efterfrågar Yollibox i butik har varit avgörande för vår snabba expansion.

Yollibox är enbart gjord på naturliga ingredienser, består av mer än 70 procent yoghurt och har låg fetthalt. För närvarande finns sex olika smaker till försäljning.
Entreprenörerna bakom Yollibox har olika mål med sitt företagande. De vill vara ett varumärke som bidrar till och förknippas med en sund syn på hälsa.
– Idag handlar så mycket om extremer, vi vill stå för balans, säger Sofie Stenmark.

Ett annat mål är självklart att produkterna ska få ännu större spridning och om allt går som det ska dubbleras antalet återförsäljare i Sverige nästa år. Likaså är planen att lansera Yollibox i övriga Norden under 2014.

Vad betyder vinsten i fredags då?
– Vi är otroligt stolta och smickrade över utmärkelsen. Det var tuff konkurrens bland finalisterna med många entreprenörer vi själva ser upp till. Priset är ett kvitto på att hårt arbete och galna visioner lönar sig, säger Victoria Carlsson.

 

LÄS OCKSÅ: