InspirationPersonlig övertygelse och brinn är en viktigt ingrediens för att lyckas som egen företagare skriver Driva Egets chefredaktör Yasemin Bayramoglu i sin krönika.

Om jag bara hade kunnat snabbspola och tjuvkika lite in i framtiden. Så tänker jag ganska ofta. Oftast handlar det om barnen. Jag önskar att jag kunde få veta hur det ska gå i framtiden, fast redan nu. Då kanske jag skulle kunna slippa lite av den där ständiga oron som hela tiden ligger och gnager.

Kommer det finnas jobb så att de kan försörja sig? Kommer de att få uppleva kärlek? Kommer de att vara lyckliga? (Vad nu det betyder, men det är nog ett ämne för krönika i en annan tidning, inte Driva Eget.)

Så när jag för en tiden sedan fick chansen att lyssna på framtidsspanaren Mike Walsh från England tog jag den direkt. Hur ska vi forma framtidens företag? Och hur ska vi jobba? Superspännande frågor, förstås, som vi bestämde oss för att göra en hel special om.

Framtiden är idag, menade han och uppmanade åhörarna att sätta sökljuset på dagens åttaåringar. Den första generationen som delvis uppfostras av artificiell intelligens. Lite läskigt, men samtidigt oerhört spännande. Läs mer om Mikes spaning och hela om det på sidan 17.

 En sak som åtminstone kunde lindra min oro för barnen en smula var när han pekade på alla de nya jobb som tillkommer tack vare automatiseringen. När robotar kan ta över en del tråkiga uppgifter så kan vi människor fokusera på andra saker istället. Sådant som robotarna inte fixar. Och göra mer kundnytta.

När jag var i Halland och träffade Maria och Mikael Åkerberg pratade vi om samma sak. De ska precis bygga ett och helt automatiserat lager för sin hudvårdsproduktion. 15 meter högt (30 på sikt.) ”Robotar behöver inga gaffeltruckar, de plockar på höjden” sa de, samtidigt som de konstaterade att personalen trots automatiseringen ska fördubblas. Människorna behövs till andra saker bara.

Maria har precis plockat hem ytterligare ett företagarpris, ett i en lång rad vid det här laget. Så är hon också ett bevis för hur viktig personlig övertygelse, brinn och envishet är för att lyckas med sin företagsdröm. Läs om hennes fantastiska resa på sidan 44.

Jag frågade Maria hur det känns att titta på sitt företag och veta att allt det här har jag gjort själv.

Maria svarade att hon fick nypa sig i armen emellanåt. Och så tittade hon mig rakt in i ögonen och frågade: ”Vad är det bästa som hänt i ditt liv, någonsin? Så känns det!”

Vem blir inte lockad av det?