Isabella Löwengrip.

Våga visa dig – och sälj mer

Ebba Arnborg

Publicerades: 11 januari, 2018

Talar du om dig själv som ”vi” för att få ditt företag att verka större? Saknar din hemsida en bild på, och berättelse om, dig? Då gör du helt fel. Här får du veta varför.

Många småföretag förväxlar anonymitet med professionalism och tror att för att nå framgång och konkurrera med jättarna är det bäst att ta ett steg tillbaka och inte synas som person. Det är helt fel och en missad chans, enligt Jacqueline Kothbauer, personlig varumärkesexpert.

Jacqueline Kothbauer.

Jacqueline Kothbauer.

– Kan du som småföretagare kliva fram och visa att det finns en passion och ett levnadsöde bakom företaget så väcker det intresse. Du själv blir ytterligare ett försäljningsargument. Utnyttja det, det ger dig draghjälp, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Mejla smart och sälj mer

Jacqueline tror att det finns en föreställning om att konsumenterna hellre vill köpa från större varu-
märken. Dessutom hämmas många av att man inte har en stor marknadsföringsbudget, så att alla texter och bilder inte är perfekta och reklambyrå-
proffsiga. Släpp de tankarna, säger hon.

– Idag har vi en större längtan än någonsin efter det äkta. Stora företag har inte alls samma historier och verklighet som konsumenterna kan bli charmade av.

Där har du alltså en fördel. Faktum är att många större företag snarare försöker framhäva sig som småföretag.

Tänk bara på bönderna i Arlas reklamfilmer, hur McDonalds lyfter fram sin personal – och Ica-Stig. Vi vill handla av en person som vi litar på.

– Bjud in kunden på en resa för då startar du en relation inte bara till företaget och produkterna, utan till dig och din person och bygger ditt personliga varumärke. Får du en relation till en publik så har de en preferens att köpa av just dig.

Jacqueline lyfter fram Isabella Löwengrip som en bra förebild att inspireras av, eftersom hon visar när hon använder sina produkter, träffar kunder, besöker återförsäljare och hur hon har det på kontoret.

– Isabella bjuder in alla att följa hennes liv som småföretagare och entreprenör. På så sätt skapar hon en livsberättelse och en bild av henne som människa som kopplas till hennes produkter och varumärke och blir extra köpargument.

LÄS OCKSÅ: Dubbla din försäljning

Du kan göra samma sak, på en ”om mig”-sida på din sajt, i en blogg, och på sociala medier. Jacqueline tipsar också om att spela in klipp på max en minut med mobilen som du kan sprida på Facebook, Linkedin, Instagram och Youtube.

– Ta bara upp mobilen och lägg en minut på ett veckobrev till dina befintliga och blivande kunder. That’s it. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Du kan göra det i bilen innan du ska åka och hämta på förskolan.

Vad ska man då prata om? För att lyfta din kompetens så kan du berätta om din utbildning och hur länge du har varit verksam i yrket. Men du kan också visa hur duktig du är.

– Säljer du till exempel reservdelar till bilar är det en jättefördel om du visar hur du själv mekar i verkstaden så att kunderna känner din passion och ser att det finns en kompetens.

LÄS OCKSÅ: Ta draghjälp av mikroinfluencers

När det kommer till personlighet och livsresa handlar det om att berätta varför du började med det du arbetar med och hur din resa har sett ut. Bygg en berättelse och karaktär med hjälp av storytelling.

– Varför valde du att starta just ditt företag och hur är livet som entreprenör? Hur jobbar du, vad har du för drömmar?

Berätta också om din vardag som företagare. Allt från hur du besöker kunder till hur du betalar skatten, råder Jacqueline.

– Det väcker ett intresse – för många drömmer om att driva eget. Dessutom får du en väldigt ärlig reklam som gör det möjligt för vem som helst – inte bara de som besökt dig tidigare eller blivit rekommenderad dig – att få tillit och förtroende för dig. Dina kunder kommer att få en relation till dig som person och det är det som är så himla starkt.