InspirationDonald Trump gav dem idén att förändra världen genom idrottens omklädningsrum. Målet är tryggare killar och tjejer, färre våldtäkter, mindre sexism och ökad jämställdhet. Nu gör de succé!

I september förra året skulle Shanga Aziz och Rogerio Silva i Finspång starta ett UF-företag. Men de saknade affärsidé. Då plingade mobilen till, med en nyhetsnotis om kvinnor som hade blivit våldtagna efter en kväll ute. Under artikeln hade män kommenterat att kvinnorna fick skylla sig själva.

– Då fattade vi att vi inte bara ska sälja mobilskal. Vi har både en skyldighet och ett ansvar att nästkommande generation killar inte växer upp med en attityd att de har rätt till kvinnors kroppar, säger Shanga.

I samma veva hade Donald Trump gjort sina ökända uttalanden om kvinnor, som han viftade bort med att det var ”locker room talk”, bara så män pratar i omklädningsrum. Ny forskning visar också att lagidrott för killar är en riskmiljö för våld, som verbala övergrepp och trakasserier. Jargongen som finns gör killarna vana vid att ta plats och prata på ett sätt som kan nedvärdera tjejer.

– Vi rannsakade oss själva, hur det var när vi spelade fotboll. Det finns en machokultur och man anpassar sig så lätt för att man vill passa in och är rädd att hamna utanför. Och hur man snackar påverkar ens omgivning mycket mer än man tror. Det leder till att män tror att de får tafsa på kvinnan, att killar våldtar. Så vi vill lära yngre killar att det inte bara finns ett sätt att vara en man på.

Resultatet blev företaget Locker room talk UF. De åker landet runt och pratar jämställdhet och machokultur med unga killar på skolor och i idrottsklubbar. Ofta blir det åtta träffar på 20 minuter var. För att ta fram upplägget pratade de med vänner – både tjejer och killar – och funderade över sina egna erfarenheter. Nästa steg var att ta kontakt med andra organisationer som Män för jämställdhet och Fatta-man och att bolla med forskare på området.

– Vi vill att killar ska kunna känna sig trygga i sitt omklädningsrum och som del av sin grupp utan att behöva förställa sig eller vara någon annan.

Intresset har varit enormt och överväldigande positivt. Shanga och Rogerio har haft minst en träff om dagen. Totalt har de besökt runt 70 klubbar, bland annat i Finspång, Stockholm, Örebro, Jönköping, Malmö – och Oslo. Dessutom har de pratat på drygt tio skolor.

– Ofta är träningarna på kvällstid så vi har till exempel hunnit åka fram och tillbaka till Stockholm efter skolan. Vi drivs av att skapa ett bättre samhälle.

Ja, deras engagemang går inte att ta miste på.

– Det här är så jäkla viktigt, kvinnor har drivit den här frågan så sjukt länge när det egentligen är män som ska göra det. Vi män har skapat de här strukturerna, då är det vi som får förändra dem.

Men pengar då? Först tänkte de inte ta ut någon ersättning för sitt arbete alls.

– Men vi har insett att det inte skulle funka. För att vi ska kunna driva ett hållbart företag så måste vi få in pengar. Nu siktar vi på att kunna anställa oss själva och även anställa fler. Vissa företag har pengar som mål och arbete som verktyg. Vi vänder lite på det. Vårt mål är ett jämställt samhälle och pengar är vårt verktyg för att kunna uppnå det.

Nu är UF-tiden över, men Locker room talk kommer inte att lägga ner – tvärtom. Från i sommar kommer de vara en del av riksidrottsförbundets utbildningsplan. Och att de har en vinnande idé går inte att ta miste på. Nyligen utsågs Locker room talk till årets UF-företag.

– Det känns helt otroligt att få vinna. Det värmde att de kunde se att det var en fråga som tillhör samtiden, för det är precis det vi tror också. Det är nu det händer!

Här är deras bästa råd:

  1. Bygg inte hinder för dig själv, något som är lätt att göra. Det vill säga du tror att något inte ska gå fast det faktiskt gör det.
  2. Utgå från det du brinner för. Då blir chansen större att du verkligen kan göra något bra av det eftersom din passion gör att du orkar och vill fortsätta.
  3. Leta en affärsidé genom att utgå från dig själv, hur du ser på ditt liv och samhället, och vilka behov du har.
  4. Bolla sedan med andra, så många som möjligt. Hör med andra i branschen hur de har jobbat, om de har råd och tips och om de kanske vill samarbeta – det är ofta många som vill det.