InspirationDrömmer du om en mer effektiv företagsvardag? Då kan det vara dags att kika på hur proffsen gör när det gäller fokus och effektivitet och hur vi hantera slösurfet i sociala medier.

I en nyligen lanserad rapport, Svenskarna och Internet 2016, framgår det att vi i genomsnitt använder internet 24 timmar i veckan. Drygt 9 av dessa är via mobilen. Av dessa 24 timmar – hur många är effektiva sådana, där du sluter nya avtal, säljer mer av din produkt eller tjänst? Det är dags att börja surfa intelligent!

Katarina Gospic har koll på hjärnan. FOTO: Jenny Hammar

Katarina Gospic har koll på hjärnan. FOTO: Jenny Hammar

Katarina Gospic som är entreprenör och har en bakgrund som hjärnforskare, svarar på frågor kring effektivitet och hur vi kan hantera slösurfet i sociala medier.

Proffspresterarna: hur använder de tiden på ett effektivt sätt?

De som presterar på topp har 3 fokuspass à 90 minuter, det vill säga de arbetar fokuserat 4,5 timme om dagen. Vill du bli bra på någonting, så är det nödvändigt med fokus och att du spenderar tid på det du ska vara bäst i.

 Hur använder proffspresterarna sociala medier?

Under fokuspassen: inte alls, och det för att öka upp möjligheten till fokus och koncentration. Tittar man på studier som gjorts under senare delen av 2000-talet fram tills idag, så visar de på att vi blir avbrutna väldigt ofta. Att undvika avbrott och träna upp sitt fokus blir en del av att vara effektiv.

På vilket sätt kan sociala medier hindra oss i att vara effektiva?

Vår hjärna är konstruerad så att vi letar efter belöningar, gärna snabba sådana. Och att få likes eller uppmuntran på Facebook triggar oss att vilja ha mer, hjärnan tycker om den typen av uppmärksamhet. Det känns helt enkelt bra.

Samtidigt tar det ju en hel del tid från annat – som att driva sitt företag. Vår uppmärksamhet dras till belöningar, vilket i slutändan leder till att vi får mindre gjort. Det vi också vet är att för varje avbrott som du gör, behöver hjärnan upp till 25 minuter på sig att återfå fokus och det rimmar dåligt med effektivitet.

Hur kan man istället göra med sin skärmtid för att gynna företaget?

Det viktigaste är att ge sig själv förutsättningar för fokus. Det kan till exempel betyda att du ska lägga undan sociala medier under din fokustid. Fundera också på vad som är din kärnverksamhet – och lägg tid på det. Byt ut skärmtid till tid på det som för dig framåt.

Återigen: det beror på vad du arbetar med – gör du business på sociala medier, så handlar det där om att göra rätt saker i rätt kanal och arbeta fokuserat med det.