Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Starta eget blev Annicas väg bort från utbrändheten

Yasemin Bayramoglu 2 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Annica Törneryd är businesscoach.

Utbränd och ensamstående med tre barn. Då valde Annica Törneryd att lämna sin trygga anställning och starta eget. Det blev vägen till hälsan.Nu hjälper hon andra att förverkliga sina drömmar.

41-åriga Annica har bott utomlands halva livet. Sedan många år i Luxemburg där hon jobbat på Europaparlamentet. Det var också där hon hittade kärleken, bildade familj och fick tre barn.
Men äktenskapet havererade och lämnade Annica med tre barn, ett hus och ett galet stressigt jobb på parlamentet och snart knakade det rejält i fogarna.
– Jag sprang mellan skolan, dagis och jobbet. Jag bara sprang, säger Annica.

Läkaren varnade och varnade. Stressymtomen blev allt fler. Men Annica fortsatte springa. Lägg till det ett stort mått tävlingsmänniska som gärna ville vara bästa mamman, laga nyttigaste maten, ha finaste huset och trädgården och vara lika vältränad som när hon var elitidrottare …
Till slut lade organen ner ett efter ett. Nu gick det inte att springa längre. Annica var tvungen att sjukskriva sig. Det var i februari 2014.

LÄS OCKSÅ: Därför är det rätt att vara liten just nu

Efter att i princip ha sovit i sex veckor insåg hon att det faktiskt inte var hon som var sjuk, utan situationen som var ohållbar. Hon var tvungen att ändra om radikalt.
– Jobbet var en extrem press. Det hade varit bättre för någon utan familj. Men jag var ensam förälder med tre barn. Och Luxemburg är så speciellt – alla har sin familj någon annan stans, så det är svårt att be andra om hjälp. Alla har fullt upp själva.

Annica tog ut all sin semester och föräldraledighet och tog långtidstjänstledigt från parlamentet. Sedan skrev hon en bok baserad på intervjuer med andra ensamstående mammor och gav ut den på eget förlag. I augusti 2014 påbörjade hon en utbildning till coach i San Diego i Kalifornien.
– Jag kände direkt att det är det här jag ska göra. Fast det var lite jobbigt att känna ”varför gjorde jag inte det här för tio år sedan?”. Men då hade jag naturligtvis inte erfarenheten jag har nu.
På årets sista dag registrerade hon sitt eget företag, ACT2exceed.

Att jobba som businesscoach i Luxemburg är inget lätt project att dra igång, eftersom de flesta är anställda inom antingen en europeisk institution eller bankväsendet. Men på grund av familjesituationen kunde Annica inte flytta heller. Så vad göra?
– Jag kör mina coachningar via Skype! Det går jättebra. Det sparar dessutom tid för både mig och mina kunder. Vi slipper resorna och sparar på miljön.
Kunderna är numera spridda över världen.

– Jag riktar mig till entreprenörskvinnor som är driftiga av naturen, som vill ha resultat och är beredda att satsa på sig själva och sina drömmar för att lyckas. Människor som är beredda att jobba på sina rädslor men även sina styrkor. Så mycket handlar om att fokusera rätt. Fokuserad aktivitet inom det området där du är bäst, din styrka, är det som definierar ditt resultat. Många fokuserar på sådant som man inte är så bra på och tänker att man måste bli bättre där för att lyckas. Men då händer inget. Fokusera på det du är bäst på i stället.

För Annica har viktigaste fokuset varit intäkterna. Med tre barn att försörja fanns inget val.
– Jag fick lära mig det den hårda vägen. Jag hade jobbat oavbrutet, men ändå kom det inte in pengar. Jag var dålig på att sälja in mig själv. Jag hade lagt så mycket tid på att försöka bygga en bas för att folk skulle hitta mig, men det jag behövde göra var att hitta en kund. Nu fokuserar jag på inkomstbringande aktiviteter – bara!

När hon väl gjorde den förändringen gick det fort. Väldigt fort.
– Fyra minuter, det är sant! Jag började med att skicka e-mejl till kontakter som jag kände kunde vara intresserade av mitt erbjudande. Sedan tog det fyra minuter tills jag fick ett meddelande i inboxen om att någon betalat för en kurs. Jag hade ett bra erbjudande med ett stort värde, fast till liten kostnad, säger Annica.

Hon menar att man inte ska vara så rädd för att utnyttja de kontakter man redan har. Även om din kontakt inte är intresserad så känner den kanske andra som är det och som nappar på erbjudandet.
– Jag var tvungen att strunta i om jag verkade jobbig, något som jag tror att många kvinnor är rädda för, säger Annica, men poängterar att det inte handlar om att skrika rakt ut om vad man gör.
– Satsa så mycket tid av din dag som du kan på aktiviteter som direkt eller indirekt leder till inkomst. Sitt inte och skriv blogginlägg eller gilla andras poster på Facebook, utan gå ut och skaffa en kund. Berätta på din egen Facebooksida om vad du gör och kom med konkreta erbjudanden.

Det kan börja med att man pratar med andra föräldrar när man hämtar barn i skolan. Våga kommunicera vad du gör. Det handlar inte om att säga ”hej vill du bli min kund?”, men låt folk veta så att det direkt eller indirekt kan leda till en kund, menar Annica.
– Se till att du har konkreta erbjudanden av dina tjänster. Bygg en automatiserad kanal som gör att folk kan hitta dig på nätet, anmäla sig till dina kurser och betala utan att du behöver var inblandad i den processen. Då lägger du inte tid på fel saker.

Annica har själv coacher som hon använder fortlöpande. I många fall handlar det om att få hjälp att sortera i sina egna tankar. Att navigera.
– Min egen styrka som coach är att jag är jättebra på att få igång en konversation som hjälper människor att komma bort från frustration och i stället få klarhet och fokus.

Förutom coachning av kunder en och en har hon dessutom startat mastermindgrupper. Då har man gruppsamtal där personer med liknande intressen samlas och delar erfarenheter för att växa och utvecklas.
– Tänk att du har en radiostyrd bil och ett batteri. Batteriet räcker kanske till en kvarts körning, men om du kopplar ihop tio stycken kan du köra mycket längre. Sådant tycker jag är jättekul! Jag kör en grupp med fokus på företag – där man man göra en affärsplan, utvidga sitt nätverk och få kunder. Den andra mer fokuserad på ens personliga utveckling. Poängen är att alla ska få vinning för egen del.

Nu börjar Annicas företag rulla på. Barnen växer. Livet blev inte den stora kärnfamiljslyckan som Annica tänkt sig. Men det blev bra ändå.
– Jag är extremt tacksam, lycklig och stolt över var jag är i dag. Jag tog mig hit genom dåliga val, bra val och mycket mod. Jag känner att jag är precis där jag ska vara. En viktig del av livet handlar om att uppskatta det som är, även om det inte är vad man hoppades på en gång.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.