Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Smart fälg ger Andie supersälj

Yasemin Bayramoglu 21 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Smart fälg ger Andie supersälj.

Foto: Andy driver ett av Sveriges populäraste däck- och fälgsidor på nätet. Foto: Yasemin Bayramoglu

Vad gör man om man älskar snygga fälgar men inser att de bästa inte funkar på svenska bilar? Tja, man uppfinner ett sätt att få det att funka i alla fall. Det gjorde Andie Lahdo på ABS Wheels och skapade en helt ny marknad i Sverige. Nu är han vår nästa David mot Goliat-nominerade.Varje år utser vi på Driva Eget årets David mot Goliat - en småföretagare som lyckats i kampen mot de stora företagen. Här är nästa nominerade:

Andie har alltid älskat bilar, så för honom var studievalet lätt: fordonsteknisk linje på gymnasiet, med ett års påbyggnadskurs. Han fick jobb på en bilmek direkt och fick med tiden mer och mer ansvar.

Efter några år som verkstadschef insåg han att han kunde allt som krävdes för att starta eget.
– Jag startade en enskild firma, en verkstad med biltvätt i Arlandastad som är ett köpcentrum. Granne med en lackeringsfirma och en glasfirma. Då skulle kunden kunna åka till ett ställe och få en one-stop-solution, minns Andie.

Det var 16 år sedan nu. Firman tog fart direkt. Ändå var det inte riktigt drömmen. Han gillade ju själva stylingen mer än mekandet.

Hade varit i Kalifornien och jobbat och fått vara med i verkstäder där man frossade i kromade fälgar. Något som sedan blev en megatrend i samma veva som MTV började med TV-serien Pimp my ride.
– Jag skulle flytta till USA och jobba igen, men min tjej sa att hon gärna ville gifta sig – fast inte flytta. Så vi stannade i Sverige. Och jag är glad för alla beslut som vi fattade då.

Andie bestämde sig i stället för att utnyttja kontakterna i USA och börja importera superfälgarna hit. Det var 2005. Han startade med e-handel och nischade firman. Ut med mekandet, in med stylingen.
– Det fanns ju ingen konkurrens så jag kunde ta ut riktigt bra priser – 400 procent i påslag! Fast totalt sjönk intäkterna i firman.

Du tvättar kanske bilen en gång i månaden, men behåller fälgarna i flera år. Men det var ändå värt det, för det var ju det här jag brann för.

Ett problem var bara att fälgarna var anpassade till den amerikanska bilparken. Och på den svenska dominerade Saab och Volvo. Passformen måste vara helt perfekt, men bultarnas placering kunde diffa på ett par millimeter modellerna emellan.

Andie klurade och klurade – och kom upp med en egen kona som skulle göra att han kunde ta ”fel” fälgar och ändå få dem att sitta perfekt på i princip vilken bilmodell som helst.
– Jag tog patent på konan här i Sverige och tänkte att jag skulle ta patent för en massa andra länder också. Men jag insåg att det skulle kosta mig en miljon kronor.

Pengar som jag inte hade någon möjlighet att få ihop. När jag pratade med en kvinna på Patent- och registreringsverket sa hon: ”Om din produkt är så bra som du säger, varför ska du då sälja den, varför tar du inte själv in fälgar och säljer den kompletta produkten?” Det var det bästa råd jag fått!

Från att bara ha kunnat ta in små volymer av fälgar kunde Andie i stället låta tillverka containervis av egna fälgar där konan är en del av produkten.

2011 hade omsättningen ökat till fyra miljoner och revisorn tyckte att det var dags att ombilda till aktiebolag.
– Där började allt på allvar. Nu har vi vuxit från två anställda till åtta. Under högsäsong är vi upp till 14 personer.

I stället för att jaga återförsäljare jagar Andie monteringsverkstäder. Det har visat sig vara mycket enklare att få andra att bara montera produkterna än att sälja dem själva.

För kunderna betyder det att de kan beställa från Andie men få dem monterade hemmavid.

En annan framgångsfaktor är att han lämnade den typiskt grabbiga marknadsföringen som många bilfirmor dragits med. Lättklädda tjejer i bilmontrar på mässor och på affischer.
– Jag köpte den amerikanska stilen helt när jag började, det var ju amerikanska produkter. Sedan var det förhållandevis billigt.

Det gick till och med så långt att företaget blev fällt av reklamombudsmannen.

Men när ekonomin i firman vände uppåt fick man plötsligt medel att lägga på marknadsföring. Och tur var väl det. För när bilderna försvann ökade omsättningen ännu mer!
– Vi såg direkt hur beställningarna från kvinnor ökade. Plötsligt hade vi sex gånger så många kvinnliga kunder som tidigare. Vi ringde runt för att förstå vad det var som gjorde att de handlade.

Det var saker som att det var klart och tydligt vad hemsidan handlade om – här kunde man köpa däck och fälgar. Och så gillade man den varma orange färgen. Enkla saker.

Plötsligt förstod Andie att han hade öppnat butiken för alla. Utan att han hade reflekterat över det hade kvinnor känt sig uteslutna tidigare.
– Jag kan förstå det nu, vi har mognat allihopa med tiden.

Men det var inte bara kvinnorna som började handla. Även kundernas åldersgrupp som helhet förändrades.

Från att ha dominerats av killar mellan 18 och 24 hade man plötsligt kunder mellan 18 och 50.

Och omsättningen har som sagt dragit iväg.
– Vi har brutet räkenskapsår och med en månad kvar till bokslut har vi tagit in 32 miljoner hittills. Det blir kanske 35 i år. Vi klarar inte målet på 40, men jag är absolut inte besviken för det.

Så hur var det med Goliat då?
– Min Goliat är helt klart en tysk aktör som har fem olika däcksajter på svenska. De är jättestora. Det är Goliat gånger tio!

Men Andie har något som inte tyskarna har – sin special-kona och sina egna fälgar.

ABS WHEELS AB
Startår:
2005.
Säte: Arlandastad. Omsättning: Cirka 35 miljoner i år.
Anställda: 8 (+ extrapersonal under högsäsong).
Goliat att kämpa mot: Tyska däck­aktörer i Sverige.
Läs mer: abswheels.se

Nominering:

”Jag vill härmed nominera Andie Lahdo. Han har gått från den lilla verkstan i Märsta till att omsätta närmare 40 miljoner kronor.
Andie började som bilelektriker med tomma händer och en dröm. I dag driver han ett av Sveriges populäraste däck- och fälgsidor på nätet.

ABS Wheels har i dag blivit ett patenterat varumärke med över 100 återförsäljare, hans fälgar har blivit ett varumärke som till och med sökmotorn Googles organiska sökningar känner till. Alla vet att ”ABS Fälgar” kommer från ABS Wheels.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.