InspirationVad gör man om man älskar snygga fälgar men inser att de bästa inte funkar på svenska bilar? Tja, man uppfinner ett sätt att få det att funka i alla fall. Det gjorde Andie Lahdo på ABS Wheels och skapade en helt ny marknad i Sverige. Nu är han vår nästa David mot Goliat-nominerade.

Varje år utser vi på Driva Eget årets David mot Goliat – en småföretagare som lyckats i kampen mot de stora företagen. Här är nästa nominerade:

Andie har alltid älskat bilar, så för honom var studievalet lätt: fordonsteknisk linje på gymnasiet, med ett års påbyggnadskurs. Han fick jobb på en bilmek direkt och fick med tiden mer och mer ansvar.

Efter några år som verkstadschef insåg han att han kunde allt som krävdes för att starta eget.
– Jag startade en enskild firma, en verkstad med biltvätt i Arlandastad som är ett köpcentrum. Granne med en lackeringsfirma och en glasfirma. Då skulle kunden kunna åka till ett ställe och få en one-stop-solution, minns Andie.

Det var 16 år sedan nu. Firman tog fart direkt. Ändå var det inte riktigt drömmen. Han gillade ju själva stylingen mer än mekandet.

Hade varit i Kalifornien och jobbat och fått vara med i verkstäder där man frossade i kromade fälgar. Något som sedan blev en megatrend i samma veva som MTV började med TV-serien Pimp my ride.
– Jag skulle flytta till USA och jobba igen, men min tjej sa att hon gärna ville gifta sig – fast inte flytta. Så vi stannade i Sverige. Och jag är glad för alla beslut som vi fattade då.

Andie bestämde sig i stället för att utnyttja kontakterna i USA och börja importera superfälgarna hit. Det var 2005. Han startade med e-handel och nischade firman. Ut med mekandet, in med stylingen.
– Det fanns ju ingen konkurrens så jag kunde ta ut riktigt bra priser – 400 procent i påslag! Fast totalt sjönk intäkterna i firman.

Du tvättar kanske bilen en gång i månaden, men behåller fälgarna i flera år. Men det var ändå värt det, för det var ju det här jag brann för.

Ett problem var bara att fälgarna var anpassade till den amerikanska bilparken. Och på den svenska dominerade Saab och Volvo. Passformen måste vara helt perfekt, men bultarnas placering kunde diffa på ett par millimeter modellerna emellan.

Andie klurade och klurade – och kom upp med en egen kona som skulle göra att han kunde ta ”fel” fälgar och ändå få dem att sitta perfekt på i princip vilken bilmodell som helst.
– Jag tog patent på konan här i Sverige och tänkte att jag skulle ta patent för en massa andra länder också. Men jag insåg att det skulle kosta mig en miljon kronor.

Pengar som jag inte hade någon möjlighet att få ihop. När jag pratade med en kvinna på Patent- och registreringsverket sa hon: ”Om din produkt är så bra som du säger, varför ska du då sälja den, varför tar du inte själv in fälgar och säljer den kompletta produkten?” Det var det bästa råd jag fått!

Från att bara ha kunnat ta in små volymer av fälgar kunde Andie i stället låta tillverka containervis av egna fälgar där konan är en del av produkten.

2011 hade omsättningen ökat till fyra miljoner och revisorn tyckte att det var dags att ombilda till aktiebolag.
– Där började allt på allvar. Nu har vi vuxit från två anställda till åtta. Under högsäsong är vi upp till 14 personer.

I stället för att jaga återförsäljare jagar Andie monteringsverkstäder. Det har visat sig vara mycket enklare att få andra att bara montera produkterna än att sälja dem själva.

För kunderna betyder det att de kan beställa från Andie men få dem monterade hemmavid.

En annan framgångsfaktor är att han lämnade den typiskt grabbiga marknadsföringen som många bilfirmor dragits med. Lättklädda tjejer i bilmontrar på mässor och på affischer.
– Jag köpte den amerikanska stilen helt när jag började, det var ju amerikanska produkter. Sedan var det förhållandevis billigt.

Det gick till och med så långt att företaget blev fällt av reklamombudsmannen.

Men när ekonomin i firman vände uppåt fick man plötsligt medel att lägga på marknadsföring. Och tur var väl det. För när bilderna försvann ökade omsättningen ännu mer!
– Vi såg direkt hur beställningarna från kvinnor ökade. Plötsligt hade vi sex gånger så många kvinnliga kunder som tidigare. Vi ringde runt för att förstå vad det var som gjorde att de handlade.

Det var saker som att det var klart och tydligt vad hemsidan handlade om – här kunde man köpa däck och fälgar. Och så gillade man den varma orange färgen. Enkla saker.

Plötsligt förstod Andie att han hade öppnat butiken för alla. Utan att han hade reflekterat över det hade kvinnor känt sig uteslutna tidigare.
– Jag kan förstå det nu, vi har mognat allihopa med tiden.

Men det var inte bara kvinnorna som började handla. Även kundernas åldersgrupp som helhet förändrades.

Från att ha dominerats av killar mellan 18 och 24 hade man plötsligt kunder mellan 18 och 50.

Och omsättningen har som sagt dragit iväg.
– Vi har brutet räkenskapsår och med en månad kvar till bokslut har vi tagit in 32 miljoner hittills. Det blir kanske 35 i år. Vi klarar inte målet på 40, men jag är absolut inte besviken för det.

Så hur var det med Goliat då?
– Min Goliat är helt klart en tysk aktör som har fem olika däcksajter på svenska. De är jättestora. Det är Goliat gånger tio!

Men Andie har något som inte tyskarna har – sin special-kona och sina egna fälgar.

ABS WHEELS AB
Startår:
2005.
Säte: Arlandastad. Omsättning: Cirka 35 miljoner i år.
Anställda: 8 (+ extrapersonal under högsäsong).
Goliat att kämpa mot: Tyska däck­aktörer i Sverige.
Läs mer: abswheels.se

Nominering:

”Jag vill härmed nominera Andie Lahdo. Han har gått från den lilla verkstan i Märsta till att omsätta närmare 40 miljoner kronor.
Andie började som bilelektriker med tomma händer och en dröm. I dag driver han ett av Sveriges populäraste däck- och fälgsidor på nätet.

ABS Wheels har i dag blivit ett patenterat varumärke med över 100 återförsäljare, hans fälgar har blivit ett varumärke som till och med sökmotorn Googles organiska sökningar känner till. Alla vet att ”ABS Fälgar” kommer från ABS Wheels.