InspirationFörra veckan gick årets Musikhjälpen av stapeln. I år gick insamlingen till att stoppa spridningen av HIV. Flera småföretag drog sitt strå till stacken. Genom att fotografera julbilder, skänka pengar och auktionera ut sig själva. Och fick marknadsföring på köpet. Möt några av dem här.

musikhjalpen_lisbetINSAMLING: Lisbet och Madeleine fotograferar julbilder
Lisbet Spörndly är fotograf i Uppsala, där Musikhjälpen i år går av stapeln. Tillsammans med inredaren Madeleine Gesar har hon byggt upp ett vinterlandskap i sin blivande studio i garaget, med stjärnor, en räv och en uggla.

I mitten står en guldsoffa där du kan slå dig ner och bli fotograferad, och få en högupplöst bild via mejl – för 150 kronor. Och hittills har de redan samlat ihop nästan 9000 kronor.

En succé Lisbet inte vågat hoppas på.
– Jag sa till min man innan att tio av mina vänner kan jag alltid tvinga hit. Men det har varit ett sådant enormt gensvar. Jag tror att vi kommer att få ihop närmare 11 000 kronor, kanske mer, säger Lisbet.

Flera andra småföretagare har också hakat på initiativet. Lina Börjesson som har formgivit bocken Bo som står inne i själva Musikhjälpen-buren och signeras av alla gäster var den första som satt i soffan – med den osignerade bocken. Att hon sedan la ut bilden på Facebook gav extra uppmärksamhet.
– Det är toppen att vi kan hjälpas åt med marknadsföring utan att det behöver kosta en krona, tack vare sociala medier, säger Lisbet.

Drivkraften är att samla in pengar till HIV-drabbade.
– Jag känner starkt att det är en viktig fråga. Jag har fem barn själv, och det är många barn som drabbas, själva eller för att deras föräldrar blir sjuka. Det är fruktansvärt hur folk blir behandlade som har det. Jag känner att som medmänniska vill jag göra någonting, säger Lisbet.

Att det skulle bli bra marknadsföring för henne själv, var ingenting Lisbet reflekterade över innan.
– Jag hade inte alls det i åtanke! Men jag har förstått nu att det kan ge även den effekten. Flera har sagt att de kommer att komma tillbaka och fotografera sig igen i framtiden, och att de ska skicka bilden som julkort, vilket sprider mitt varumärke, säger Lisbet.

Lisbet uppmanar fler att haka på Musikhjälpen med egna initiativ.
– Använda dig av det du kan, det behöver inte vara svårare än så, säger hon.

Läs mer om Lisbets och Madeleines initiativ här!

 

musikhjalpen_ingerAUKTION: Årets coach Inger auktionerar ut sig själv
Inger Eriksson är utsedd till årets coach 2014 och driver Framgångsbyrån STHLM. I Musikhjälpen auktionerar hon ut ett coachpaket med tre samtal.

– Framgångsbyråns devis är att göra skillnad – och det är Musikhjälpens också så jag gillar hela initiativet. Det lirar med våra värderingar och det är kul att vara med och bidra, säger hon.

Auktionen har legat ute sedan i onsdags och har i skrivande stund redan fått 29 bud.
– Jag har valt att marknadsföra auktionen i sociala medier, och har fått fin skjuts av folk i mitt nätverk.

För Inger är att bidra en kombination av att vilja stödja Musikhjälpen och att bygga sitt varumärke. Hon tycker att andra småföretagare bör göra liknande satsningar.
– Absolut, men var selektiv. Gå tillbaka till din varumärkesgrund – vad är mina värderingar, vad står jag och mitt företag för och välj att stödja något som passar.

Det behöver inte vara just Musikhjälpen.
– Välj ut något som du talar om att du stöttar till exempel. Eller att du varje år håller en inspirationsföreläsning för någon välgörenhet.

Lägg ett bud – här hittar du auktionen!

 

musikhjalpen_ulrikaSKÄNKT PENGAR: Ulrika och Marlene utmanar andra företag
Ulrika Lingslunde är mötesstrateg och driver tillsammans med Marlene Wåhlstedt  det nystartade företaget Häxan & Fyren.

De har skänkt 100 kronor till Musikhjälpen med en uppmaning till alla nystartade företag: ”gör som vi – skänk en slant till Musikhjälpen. Ditt bidrag har betydelse!”
– Vi tycker att det är jätteviktigt i den priviligierade situationen vi befinner oss i att hjälpa andra på de sätt vi kan. Det är så vi jobbar. Vi vill påverka i det lilla och det stora. Och vill gärna uppmana andra att göra samma sak, berättar Ulrika.

Hon menar att initiativet kanske också bygger deras varumärke, men att det inte är syftet.
– Det här representerar de vi är och det vi står för rakt igenom, så kanske att det bygger vårt varumärke men det är sekundärt. Vi vill vara hållbara och vi vill ta möjligheten att bidra till en bättre värld, så är det bara, säger Ulrika.

Hennes uppmaning till andra småföretagare är att också bidra, stort eller smått, ert bidrag räknas.
– Ni har ändå fram till söndag 22:00 på er – kom igen nu! säger hon.

Skänk pengar – eller läs mer – på Musikhjälpens hemsida!

 

Har du också engagerat dig? Berätta i en kommentar här nedanför!