InspirationI lördags utsågs årets David mot Goliat vinnare. Nyfiken på hur det har gått för tidigare års vinnare? Läs deras berättelser här.

I lördags delades priset i Driva Egets tävling David mot Goliat ut på scenen på Eget Företag-mässan i Älvsjö. Vinnare blev Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis bakom sajten Kampanjjakt.se. De började med två tomma händer och efter fyra år omsatte de 2013 nästan 13 miljoner kronor – 2014 räknat de med 16 miljoner, trots att storföretagen är dem i hälarna. Läs mer här!

Se här hur det gått för våra tidigare vinnare:

VINNARE 2011

Petra har nya stora samarbeten på gång

När lilla Arbrå Ångbageri i Bollnäs skulle konkurrera om att sälja pepparkakor bestämde de sig för att satsa på kvalitet och snygg design. För sin smarta nisch vann ägarna Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson vårt första David mot Goliat-pris 2011. I dag driver Petra företaget på egen hand och har flera stora samarbeten på gång.

De försökte först sälja pepparkakor på Ica och Coop. Men att slåss mot drakarna var inte deras melodi. Så de fick byta spår. Petra och Camilla satsade i stället på att sälja pepparkakor i snygga plåtburkar till delikatessbutiker, kaffebutiker och inredningsbutiker. Ryktet om företaget spred sig och försäljningen tog fart.
– Vi lägger ingen energi på de stora jättarna. Vi är en uppstickare som kör stenhårt med vår egen grej, sa Petra för tre år sedan när Driva Eget intervjuade henne i nomineringsfasen.

Hon och Camilla träffades på en Almiutbildning för kvinnor som ville köpa företag. Båda var anställda men längtade efter något eget så när Arbrå Ångbageri som startats redan 1892 lades ut till försäljning slog de till. Att de aldrig direkt bakat eller jobbat i ett bageri var inget de funderade på.
– Det var bara till att lära sig, sa de då.

För ett år sedan bestämde sig Camilla för att lämna företaget och Petra driver det nu själv med två medarbetare.
– Det blev en lycklig skilsmässa även om det tog kraft och energi, säger hon i dag.

Sedan Petra mottog David mot Goliat-priset har hon ökat omsättningen i företaget, strukturerat upp arbetet mer och satt nya mål för framtiden. Flera nya, stora samarbeten är på gång. Bland annat Kungliga slottsbodarna.
– Men jag har insett hur lång tid det tar att bygga upp bra kontakter. Många kontakter vi tog för flera år sedan börjar generera affärer först nu.

Efter ett tufft år ser hon positivt på framtiden:
– Det är NU det börjar!

 

VINNARE 2012

Kristina har sålt – och startat nytt igen

Kristina Kallur från Falun startade barnmatsföretaget EnaGo och konkurrerade med jättarna genom att nischa in sig på mjölkfria produkter. I dag har hon sålt företaget.

Ett litet företag kan ju aldrig komma i kapp multinationella jättar som Semper och Nestlé, men det går att ta upp konkurrensen genom att satsa på vissa produkter – och göra det riktigt bra.

Det gjorde Kristina Kallur när hon insåg att det inte fanns mjölkfri välling och gröt till hennes son och andra som inte tål mjölkprodukter. Hon försökte först få jättarna att tillverka de produkter hon sökte men det blev kalla handen.
– Då insåg jag att jag baske mig fick göra det själv, sa hon när hon 2012 vann David mot Goliat-priset.

Strax efter finalen av tävlingen fick företaget produktionsproblem och fick stoppa produktionen, men Kristina tog tillfället i akt och gjorde om några av recepten. I samma veva blev hon kontaktad av två dietister som var intresserade av att ta över företaget. I slutet av förra året sålde hon till dem.
– Jag kan fortfarande se massor av möjligheter för EnaGo men jag kände personligen att jag var klar. För mig var det en ren glädje att det kom in två personer som var så sugna på att ta över, säger hon i dag.

Själv har hon redan hunnit starta två nya företag men vad de gör vill hon inte berätta – ännu.

VINNARE 2013

Vinsten gav Anders flera ringar på vattnet

Han började med en enda produkt att sälja och slutade med ett miljonbolag med e-handelsbutiken Lantbutiken. För sin småländska envishet och påhittighet vann Anders Bengtsson från Gislaved David mot Goliat-priset 2013. Nu har han ökat omsättningen med 50 procent, och blir kontaktad av investerare.

Med sin webbshop Lantbutiken. se, som säljer lantbruksprodukter och produkter till dem som bor på landet, slåss Anders Bengtsson med två anställda mot miljardbolag som Granngården.

Från början sålde han bara en enda produkt, uppfinningen ”stängselöppnaren” som han uppfunnit tillsammans sin pappa.
– Jag var arbetslös och fick inget jobb trots att jag försökte. Då föddes idén om att starta en egen nätbutik.

I dag har Lantbutiken cirka 5 000 artiklar. För att nischa sig satsar de mycket på produkter till hönsägare.
– Vi såg att det fanns ett hål på marknaden och tog in specialprodukter som inte fanns. En av våra storsäljare i dag är en äggkläckningsmaskin.

Idag kör Anders på med full fart.
– Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment och bygger ett större lager. Vi jobbar också med att marknadsföra ett eget varumärke för äggkläckningsmaskiner, säger han.

Dessutom har de anställt två personer till i kundtjänst och ordermottagning.
– Det behövs när man expanderar.

Omsättningen har de ökat med 50 procent på ett knappt år.
– När vi vann David mot Goliat förra året omsatte vi 17 miljoner, nu sista juni hade vi ökat omsättningen till 25 miljoner.

David mot Goliat-priset gav många ringar på vattnet. Efteråt vann han en lokal tävling utan att han ens visste att den existerade eller att han var nominerad. Han har också fått förfrågningar om att föreläsa om hur man lyckas som e-handlare.

Dessutom har investerare ringt och velat köpa in sig i bolaget. Men det är Anders inte intresserad av.  Om någon skulle vilja köpa bolaget är han dock öppen för förslag.
– Vi växer fort, då är det lätt att man växer ur kostymen. Då måste man antingen bromsa eller sälja. Till rätt peng såklart annars får det vara!