InspirationYessica Thor är endast 26 år gammal men har redan kunder över hela världen. Här är hennes råd för hur man lyckas marknadsföra sin idé.

För åtta år sedan började Yessica Thor den resa som tagit henne dit hon är i dag. Men allt började med en stor tragedi. När Yessica gick sista året på gymnasiet blev en ung man i hennes egen ålder misshandlad till döds i Stockholm. Ur chocken och sorgen föddes idén att istället för ett vanligt projektarbete arrangera en välgörenhetsgala mot gatuvåld.

–  Jag kände att jag ville göra något större och mer meningsfullt än en vanlig uppsats, säger hon.

Yessica Thor tog kontakt med artister och medier och hamnade både i TV4:s morgonsoffa och blev intervjuad av SVT Rapport. Resultatet blev Enough-galan, en gala mot våld och mobbing, som arrangerades i hennes skolas aula. Molly Sandén, Adam Tensta och Tobbe trollkarl var några av de artister som uppträdde och Blondinbella (Isabella Löwengrip) var konferencier.

– Jag tog kontakt med personer som jag tänkte skulle vilja bidra och det var inte så svårt att få artister och andra kända profiler att ställa upp. Galan stod för något de trodde på, säger Yessica.

Just det menar hon har varit en av de viktigaste grundreglerna för att få andra engagerade i sina olika projekt.

– Det gäller att rikta in sig och ta kontakt med personer som kan tänkas tycka om och stå för idén.

Yessica arbetar mycket med marknadsföring i sociala medier men också med kalla samtal. Hennes senaste företag är det egna bikinimärket Love by Lola där hon fotograferar, designar och står för alla delar själv. I dag har hon kunder i olika delar av världen. I företaget har hon genom samarbeten fått mycket marknadsföring med hjälp av kändisar som till exempel Carolina Gynning och Åsa Vesterlund som var med i ”Svenska Hollywoodfruar”.

– Det är roligt att kvinnor som varit mina inspiratörer, nu bär mina bikinis. Samtidigt ger det självklart märket mycket uppmärksamhet.

3 råd – Så lyckas du med din marknadsföring

  • Tro på din idé av rätt anledning
    – Om inte du brinner för din idé så kommer inte heller dina kunder och eventuella samarbetspartners att göra det. Men det tar tid att bygga upp något bra och varaktigt, ha tålamod och ge aldrig upp. Låt dig inte heller styras av snabba pengar.
  •  Få fram din känsla
    –  Det är ytterst få produkter eller tjänster som  i dag är helt unika. Det som gör din idé speciell är känslan du vill förmedla. Ett koncept. Skapa ett varumärke, något igenkännande som ökar köpupplevelsen.
  • Ta hjälp av kända personer
    – Var aldrig rädd för att ta kontakt med någon som skulle kunna kopplas ihop med din produkt eller tjänst. För mig har det alltid varit viktigt att de jag kontaktar, vare sig det rör sig om en samarbetspartner eller känd profil, är personer jag själv tycker om, tror på och som jag vet är rätt person för mitt varumärke. Viktigt är att tro på de personer och samarbetspartners du jobbar med lika mycket som du tror på din produkt eller tjänst, de kommer alltid vara associerade med ditt företag.