<![CDATA[Nicole Emson i en av sina STIKKINIKKI-glassbarer Foto: Klas Sjöberg ]]>

Så fick hon idén till sin nischade succéglass

Ebba Arnborg

Publicerades: 28 augusti, 2015

Nicole Emson tyckte inte glassen i Stockholm höll måttet. Hon startade helt enkelt sin egen glassbar – läs här hur det gick till.

Hur fick du idén till företaget?
– Jag har alltid älskat glass och lärde mig att göra egen i Italien. Men jag visste inte då att jag skulle starta eget. Verksamheten valde mig. Jag är från Texas men jag träffade en svensk man och 2008 flyttade vi till Stockholm. Vi åkte runt med tandemcykel och provade all glass här. Och jag tänkte: ”Jag kan göra det bättre”.

Och då startade du glassbaren StikkiNikki!
– Sedan dess har det blivit fyra stycken till. Visst har jag stött på problem i företaget, som delvis förlorad känsel i handen för att jag rört så mycket glass. Men det är värt det. Det är roligt att kunderna är glada och jag gillar friheten och möjligheten att genomföra idéer som jag tror på.

Hur många smaker har ni?
– Jag lanserar ofta nya smaker, en av våra kunder har testat nästan 300. Inspiration får jag i drömmar, från drinkar, som Mojito, eller grönsaker – vi håller på att göra en i spenat nu. Och så har kunderna galna förslag, som att vi ska göra en med blodpudding, lingonsylt och bacon.

Vad är viktigt för dig?
– Många i världen vill bara tjäna pengar och bekämpningsmedlen blir allt värre. Flera jag känner har fått cancer och jag gissar att det beror på kemikalier. Jag vill inte sälja något som jag inte vill äta själv eller ge till min 4-åring. Därför använder vi bara naturliga och organiska råvaror och gör vår glass färsk varje dag. Med icke-ekologiska produkter skulle vi kunna tjäna 15–20 procent mer.

Hur går det i företaget?
– Förra året sålde vi för nästan 5 miljoner kronor. Det hade kunnat vara en miljon till. Men det är inte värt det. Jag vill driva ett företag jag tror på.