InspirationPrins Daniel knyter fler tunga entreprenörsnamn till sitt team. De är runt i Sverige för att inspirera och få fler att våga starta företag.

I förra veckan gästade Prins Daniel Malmö och gymnasieungdomar och högskolestudenter i sitt entreprenörsprogram Prins Daniels Fellowship, som drivs i samarbete med Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin. Programmet ska inspirera unga att bli entreprenörer och sker genom besök i gymnasieskolor och på universitet.

Unga entreprenörer för möta, förutom Prins Daniel, utvalda entreprenörer och företagsledare. Och teamet börjar bli riktigt starkt. Bland de kända svenska företagarna finns Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson, Cristina Stenbeck, styrelseordförande Kinnevik, Stina Honkamaa, vd United Screens, Filippa Knutsson, grundare av klädmärket med samma namn, och Karl-Johan Persson, vd H&M. Men nu även Susanne Najafi, grundare Unity Beauty Group, och Elin Kling, modeentreprenör med eget märke.

För Expressen berättar Prins Daniel hur företagsledarna har valts ut:
– De ska ha egen erfarenhet av olika entreprenörsresor. Gärna inom olika branscher. Det är viktigt att visa olika personlighetstyper, branscher och strategier.

När han själv ger råd till ungdomar på plats har han flera att ge, men nämner bland annat ett:
– Att ha den verkliga passionen för det man gör, det är nyckeln för att göra ett riktigt bra arbete och förverkliga sina idéer och drömmar. Vi tror att det finns många som skulle finna stor glädje i att våga testa sina idéer i större utsträckning.

– Vår vision är att alla som vill starta företag ska våga göra det. Men tyvärr är det alldeles för många idéer som aldrig blir verklighet. Kan vi påverka kulturen till att bli mer uppmuntrande skulle det betyda mycket både för den enskilde och för Sverige. 

Läs mer: 4 starta eget-rädslor – så tacklar du dem!