InspirationHenrik Haij och Anders Lagerström har hittat en målgrupp som drakarna inom köksbranschen inte tar hand om. De två företagarna såg efterfrågan på personliga och prisvärda köksluckor och startade Pickyliving. De är årets sista nominerade till David mot Goliat-priset.

Henrik Haij hälsar på ett ungt par som nyfiket tittar på kökslösningarna som finns uppbyggda i lokalen. I Pickylivings showroom vid Odenplan i Stockholm är ytorna blanka och matta. Färgglada och klassiskt vita. Tanken är att kunderna själva ska kunna välja utifrån sin egen stil.
– Folk vill ju ha en personlig touch på sitt kök. Här kan de välja vilka grepp, mått och vilken färg de vill ha på sina fronter, säger Henrik Haij och visar upp en skåplucka med ett infräst grepp med mässinginlägg.

Med Ikea som grund
Henrik Haij är industridesigner och Anders Lagerström möbelsnickare. De har känt varandra sedan barnsben och blev kollegor när de fick i uppdrag att bygga upp möbler till mässmontrar för ett eventbolag. Efter en tid av jobb inom det breda området möbeldesign och tillverkning kände de att de ville ha en nisch. Tillsammans startade de Pickyliving.
Idén är att göra exklusiva skåpluckor som passar till Ikeastommar. På så sätt kan kunden få specialbeställda luckor, men med Ikeas billiga grund. Totalsumman för köket blir då mycket lägre än hos storföretagen som säljer mer påkostade kök.

Stora konkurrenter
Exakt hur Ikea, vars rygg Pickyliving ändå rider på, ställer sig till det mindre företaget vet inte Pickylivings ägare. Men de tror att jätten vinner på att den får välbeställda kunder, som annars inte tittat åt Ikea, att välja deras stommar.
– Ikea har beställt varuprover från oss och några av våra kunder jobbar faktiskt på Ikea, säger Henrik Haij.
Deras största konkurrenter är drakarna Kvänum och Nobiaägda företag som HTH, Poggen Pohl och Marbodal.
– Vi gjorde ett test och gick till de andra kökstillverkarna. Vi kunde se att de var mellan 30 och 100 procent dyrare än vad vi var på ett komplett kök. Då kunde man heller inte få specialmått eller vilken färg man vill för det priset, säger Henrik Haij.
Därmed har deras produkter bokstavligen hittat och fyllt en lucka i branschens utbud.

Den typiska kunden
Kunderna som kommer till deras showroom är enligt Henrik Haij ofta innerstadsbor, mellan 25 och 45 år, som totalrenoverar sina kök. Luckorna tillverkas i ett snickeri i Norrland. Ett företag som fått expandera, bland annat med en avdelning för lackering, tack vare att Pickyliving växt.
Medan Henrik Haij visar en ny variant av köksinredning – “ramluckor är det senaste” – kommer ett nytt par in i butiken. Eftersom företagarna märkt att deras försäljning mår mycket bra av att ha ett showroom har de planer på att öppna ett i Göteborg och ett i Malmö inom de närmaste åren. Förhoppningen är sedan att kunna expandera även utanför Sveriges gränser.
– Vi ser en stor potential eftersom vi säljer via webbshop och eftersom Ikea finns i rätt många länder…

NOMINERING
“Jag vill nominera mitt eget företag Pickyliving. Våra produkter är ett svar på en stor efterfrågan av kvalitetsluckor för Ikeas stommar, som vi på Pickyliving har uppmärksammat. Många vill göra sitt kök mer personligt, men är inte villiga att betala det pris som de större kökstillverkarna tar.”
Henrik Haij, delägare

TÄVLINGEN: I nästa vecka presenterar vi tre finalister där vinnaren står klar på Eget företag-mässan den 3-5 oktober. Mer information om tävlingen hittar du här.

LÄS OCKSÅ: Här är samtliga nominerade:

  1. Nominerad: Jordnära e-handel jagar giganterna
  2. Nominerad: De slåss mot jättarna – genom att vara personliga
  3. Nominerad: Karin knappar in på drakarna
  4. Nominerad: De utmanar de stora med billig arbetskraft
  5. Nominerad: Hon utmanar förlagsjättarna
  6. Nominerad: Säljer en produkt – utan namn
  7. Nominerad: De utmanar Blocket med gratis nätloppis
  8. Nominerad: ”Någon mer konkurrensutsatt bransch än vår finns inte”
  9. Nominerad: De satsar på det etiska avslutet