<![CDATA[Petter Stordalen på ett av sina många hotell.]]>

Petter Stordalen: ”I varje kris finns en möjlighet”

Camilla Björkman

Publicerades: 5 november, 2015

För att lyckas med ditt företag måste du våga – och lägga 80 procent på att genomföra. Det peppade hotellentreprenören Petter Stordalen företagare till på eventet Hjärntillskott i höstas.

Den karismatiske grundaren till First Choice Hotels vrålade bitvis ut sitt budskap på scenen på Stockholmsmässan i Älvsjö, så till den grad att han blev hes.

Budskapet var att allt är möjligt, det gäller bara att våga och att genomföra sina idéer. Och att aldrig ge upp – oavsett vad som händer.

– I varje kris finns en möjlighet. I varje kris har mina företag expanderat, sa han.

Stordalen berättade sin numera välkända historia om hur han började som jordgubbsförsäljare i den lilla orten Porsgrunn i Norge, till att bli landets yngsta VD på ett köpcentrum som han gjorde mycket lönsamt – för att sedan få sparken.

– Det var som att ramla ner i ett stort mörkt hål. Jag gick från toppen till botten, från hero till zero, i rekordfart, sa han.

Men Stordalen vägrade att ge upp och beskrev känslan av hämnd:

– Aldrig igen. Aldrig igen. Jag ska tillbaka, tänkte jag. Jag ska fan i mig visa dem. Jag ska bygga ett större företag, ett bättre företag. Jag var redo för REVANSCH!!, vrålade han ut på scen och rev ner applåder.

Han kunde ingenting om hotell när han såg en möjlighet att köpa ett litet hotellbolag. Det var början till den mycket framgångsrika hotellkedja han driver idag i form av Nordic Choice Hotels. På tjugo år har företaget gått från ett hotell – till över 180.

En del av framgångsfaktorn menar han handlar om att bygga en vinnande företagskultur där människor trivs och sporras.

– Till syvende och sist handlar det alltid om människor. Succé skapas av människor, människor som vill och törs, sa han.

Själv kör han enligt vad han kallar 5-15-80-modellen, som är: 5 procent strategi, 15 procent marknadsposition och 80 procent genomförande.

Men för att medarbetare ska våga genomföra saker behöver de också känna trygghet, menar han:

– Rädda människor är inte kreativa, rädda människor skapar inga nya idéer.

I en intervju efteråt med moderatorn Jenny Strömstedt fick Stordalen frågor om teknikutvecklingen med delningsekonomi och sajter som Airbnb där privatpersoner kan hyra bostäder av varandra, i stället för att boka ett hotellrum.

– Jag är inte bekymrad över det. Du måste bara dra nytta av utvecklingen, sa Stordalen.

Han gav också ett förhandlingstips till publiken:

– Det ska alltid vara två vinnare i en deal. Och om det bara är en vinnare, se till att det är du.